Hej Lena,
    svar på din fråga beror på - om du redan innan du gör prövning är behörig till den utbildning som du söker till;

    1. om du innan du gör prövning är behörig till "din" utbildning - kommer du att prövas både i BI och i BII: i BI prövas du med det lägre Meritvärde, som du hade innan kompletteringen;
    i BII prövas du med det högre Meritvärde, som du får efter prövningen.

    2. om du innan prövningen inte var behörig - då prövas du endast i BII, kompletteringsgruppen.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    ANNA

    OBS! bra att veta att om du har examensbevis, då kommer endast betyg de Nya kurser /som inte ingår i examensbeviset/ räknas in, som ger dig Särskild behörighet till just din högskoleutbildning ELLER om kurser ger Meritpoäng; inga andra nya "onödiga" kurser kommer att räknas in eller på ngt. sätt påverka ditt jämförelsetal eller meritvärde.
    Så, om du redan nu är behörig - är det endast kurser som kan ge meritpoäng, dvs moderna spåk 3,4; engelska 7 eller högre kurser i matematik, som kommer att påverka ditt jämförelsetal och placera dig i BII-urvalsgruppen.
    Det är rätt krångligt ... kanske - så du kan, om du vill, berätta vilken kurs du vill göra prövning och vilken utbildning du söker till + om du har examensevis - då kan vå svara ang. om det nya betyget kommer att påverka dig eller inte.
    Bara för att man gör prövning - betyder det inte med automatik att det betyget kommer att på ngt sätt påverka ens chanser att komma in på en utbildning.