Alex
    Hej!
    En kompis till mig som ska börja på gymnasiet skickade in sin sena gymnasieansökan igår (27 Juli). Sista inlämningsdagen var 12 juli. Min fråga är då ifall det kommer uppstå problem, såsom att ansökan inte kommer att behandlas pga. Den lämnats in så pass sent.

    Personen ifråga kom in på sitt åttonde gymnasieval vilket är ett program som denne inte vill gå (elteknik). Om inte den sena ansökan tas om hand finns det då andra alternativ som möjliggör att min kompis kan komma in på en annan skola med programmet samhällsvetenskap?

    För övrigt bor vi båda i Stockholm och Gyantagningen har hand om ansökningarna.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alex!

    Det är olyckligt att ansökan inte kom in i tid.

    Om din kompis är Behörig till Samhällsvetenskapsprogrammet och vad som krävs för att vara behörig, kan man se på www.gymnasieguiden.se och snabblänk till rätt plats på sidan är här>> , och det finns Legiga /tomma/ platser på någon gymnasieskola på Samhällsvetenskapsprogrammet, då kommer en behörig sökande antas till den skolan.

    Bättre svar (exakt hur det ser ut och om det finns ledig plats på Samhällsvet.programmet och i så fall på vilken eller vilka skolor) kan man få Från Gyantagningen.

    Vi på Fråga SYV lovar att hålla tummarna för din kompis!

    Vänligen

    Julia SYV

    • : Tack för ett snabbt svar!
    • Julia : Lycka till! Och ha en trevlig fortsättning på sommaren!