Tyra
    Hej! Ska försöka fatta mig kort :) jag går första året i gymnasiet, högskoleförberedande linje (natur). Jag blev nästan sjukskriven i höstas för jag nästan gick in i väggen och har samtidigt försökt reda ut en sköldkörtelsjukdom som jag i höstas blev diagnostiserad med. Jag har ca 60 % närvaro. Jag anser att jag är ikapp i alla ämnen men jag har missat en del examinationer. Mitt problem är att skolan anser att jag behöver gå om. Kan de tvinga mig till det?

    Jag undrar även om skolan är skyldiga mig möjligheter till att få göra de nödvändiga examinationerna? Jag minns att jag skrev på ett papper när jag började på skolan angående att de inte finns några möjligheter att ta igen saker man har missat. Men jag har ju intyg på att jag har mått dåligt och att jag håller på och reder ut en sjukdom?

    Tacksam för svar :)

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Tyra, att få få om ett på gymnasiet är en FÖRMÅN, en bra möjlighet att i lugn och ro skaffa sig de nödvändiga kunskaper och få bra betyg och på det sättet bygga upp en bra grund för sin framtid.

    Att du ej av egen ill-vilja har missat en del av undervisningen, det förstår jag. Det tror jag även all personal på din skola förstår också!
    Dock är det tyvärr så att du är troligtvis inte ensam med att missa vissa delar av undervisningen; andra elever kanske missade Andra delar - av samma anledning /hälsa/ eller av andra anledningar, som kanske också är giltiga /ex. kan man vara borta pga vara på en begravning av en nära släkting... tråkigt nog; det kan man inte heller flytta på... och så missar man en Annan examination, inte den som du har missat.../ - på så sätt kan flera olika elever behöva "ta igen" Olika delar av samma kurs; och hur ska då detta ordnas praktiskt? Det är extremt mycket "huvudvärk" för din skola.
    För dig är det också stressigt och du kommer troligtvis få bättre kunskaper och högre betyg och dessutom ej riskerar bli utmattad pga för mycket stress, om du går om ett år.
    Jag rekommenderar att du antar skolans förslag om att gå om.
    Det är många elever som av olika anledningar blir upp till 3-4 år "försenade" med att ta ut examensbevis.
    Det kan vara hälsa, familjeomständigheter, att man kom till Sverige när man var 16-17 år och ska först läsa svenska, programbyte mm och m.fl. - det finns många olika anledningar till att man är ett eller några år äldra än resten av eleverna i klassen.
    Det är mycket möjligt att det i samma klass kommer finnas flera elever som ännu 2-3 äldre än du blir nästa år.
    Du har dock rätt att fortsätta läsa vidare till åk2 nästa år... även om du inte får några godkända betyg; det kallas för att du har rätt att "fullfölja påbörjad utbildning"; dock måste du i så fall veta att du ej kommer kunna ta ut ditt examensbevis och bli behörig till högskola, om du inte uppnår kraven för examensbevis. Kraven för examensbevis är rätt tuffa. De är inte anpassade till elever med hälsoproblem. Även om man helt frisk, är det ändå svårt att uppfylla alla krav. Har man hälsoproblem, är det ännu svårare, tyvärr. :(

    Att man under sin utbildning har haft hälsoproblem är mycket beklagligt, men man kan inte bli befriad från att ha tillräckligt mycket kunskap ju.

    Om vi tänker så här att jag går till läkaren och vill ha en diagnos och så säger läkaren att hen var själv sjuk under delar av sin utbildning och kan tyvärr därför inte ställa diagnos på mig då hen har missat lära sig allt som läkare måste kunna! Kan man tänka sig en sådan situation? Nej, det kan man inte.
    På samma sätt måste alla som tar ut examensbevis uppnå alla de olika kraven. Att få längre tid på sig för att kunna uppnå de kraven är en Förmån, en Anpassning som din skola erbjuder dig; det tycker jag är mycket bra gjort av din skola och jag råder dig att tacksamt acceptera den anpassningen.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte

    Om du får F betyg i någon kurs, har du rätt att innan du slutar åk3 - göra prövning i den kursen. Till prövningen för bereder man sig genom självstudier.
    Ibland kan man ha tur och få viss lärarhjälp/handledning (i mån av tid och möjlighet som lärare har). Det är inte elevens rättighet att få hjälp att förbereda sig till prövningar mer än att få kort info om vad eleven måste kunna.
    Att ha för bråttom är inte alltid bra.
    Hälsan är den viktigaste. Utan hälsan, kan man inte (helt och fullt) ha användning av sina kunskaper... vi råder att prioritera hälsan och att läsa "lagom mycket". Och vi tycker det är bra att man kan förlägga sin utbildnng under längre tid för att få en rimlig chans att skaffa sig alla de kunskaper man behöver.