Ayna
    Om man har läst modersmål första året på gymnasiet och andra året Och de finns registrerade i betygen som hundra poäng kurs men får man poäng för dess kurser på tanke att man läser 2500 poäng samt att det var efter skolan. Har man kämpat onödigt för att bra betyg i de kurserna då.?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ayna,
    svar på din fråga måste du få av SYV på din egen skola eller se i din individuella studieplanen för att det finns Olika alternativ:
    - om dina kurser  i Modersmål kommer i ditt examensbevis bli markerade som "U" då kommer inte betygen räknas in;
    - om dina kurser i Modersmål kommer i ditt examensbevis vara "vanliga kurser" (alltså inte markerade som "U", utökat) då kommer betygen räknas in i ditt jämförelsetal. Att du läste de på sen eftermiddag (som du skriver i din fråga "utanför skolan") kommer inte spela roll; vad som spelar roll är OM KURSERNA BLIR I EXAMENSBEVISET MARKERADE SOM "U" eller inte.