Lora

    Hej! Jag har ett utländskt betyg som kvittar 18,89 av 22,5 och jag får 2,25 som extra poäng alltså meritpoängskompensation och då blir 21,14. Nu studerar jag svenska 2 sen 3 och fysik 2 och jag ska studera kemi 2 och engelska 5/6. Men det kommer aldrig att höja som jag vill därför undrar jag om jag skulle studera medicine 1 kan det höja mitt byteg eller arabiska som modersmål 1/2/3 ?! Vad rekomderar ni mig? Vad måste jag göra Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lora,

    Medicin 1 finns i >> listan Kurser som kan höja ditt meritvärde /för dig med utländska gymnasiebetyg/. Därför kan betyg i den kursen höja ditt meritvärde.

    Ang. moderna språk t.ex arabiska - så finns de också i listan /se ovan/ men du måste läsa en kurs som är lika svår eller svårare än den som du redan har i dina utländska gymnasiebetyg; t.ex om det i din bedömning står att du har ett betyg som motsvarar godkänt betyg i Arabiska 5, behöver du läsa eller göra prövning i Arabiska 5 och/eller 6 eller 7, dvs kurs på samma nivå eller högre.

    För övrigt, så vill jag råda dig att göra Högskoleprovet>>.

    Bästa hälsningar

    ANNA