Semir
    Hej! Jag har precis fått reda på att jag inte kom in som reserv på mitt 1 handsval. Jag är reserv nummer 1. Idag är det 3 august. Min fråga är när kommer jag att ha chansen att komma in som reserv igen.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Semir!

    du som är reserv nr.1 har goda chanser att komma in. Du är beroende av att en elev tackar Nej till sin plats, vilket kan ske "när som". Även efter det att skolåret börjar, befrias platserna: eleverna dyker inte upp på uppropet och hör inte av sig, då blir de av med sina platser i så fall.

    Du kan bli kontaktad via telefon/sms eller antagningssidan/epost - när som. Om någon meddelar att hen inte ska ha sin plats (t.ex familjen ska flytta pga föräldrarna fick jobb i en annan stad... eller att en elev får besked att hen fick komma från Reserv på ett av sina högre prioriterade alternativ... eller av någon annan anledning beslutar sig för att inte läsa på den utbildningen som du gärna vill komma in på), då får du frågan om du vill ha platsen.

    Vi håller tummarna! LYCKA TILL!

    ANNA

    • : Hej igen! Tack för det fina svaret men jag har en till liten fundering. Måste jag vänta tills skolan börjar för att förventa mig att någon inte dyker upp eller nåt sånt eftersom 29 onde så svarade ju alla vilket betyder att ingen behöver svara längre?
    • : Altså kan jag förvänta mig att de ringer mig eller att det står obline typ imorn eller om 2-3 dagar eller måste jag vänta för att få svar tills skolan början? Det här var lite kortfattat vad jag ville fråga ovanför
    • Anna : "Saker händer": sjukdomar, familjesituation kan ändras... även om en elev svarade ja!!! till sin plats, kan hen dagen efter få besked från sina föräldrar att hela familjen ska inom kort flytta till en annan stad (t.ex om föräldrarna får jobb i en anna stad). Elever kan också "komma på andra tankar" och t o m få jobb och därför "helt plötsligt" komma på att de inte vill eller inte kan läsa (trots att de svarade ja! till sin plats). Därför KAN DET EVENTUELLT hända att du får besked innan skolåret börjar.
    • : Tack för svaret men har bara en till fråga. Med tanke på att preliminära antagningen tog de in 25 elever men nu 24 elever hur stor chans tror du jag har att komma in. Jag hade 2,5 poäng mindre än hen som kom in. Jag vet att det är en jätte svår fråga att svara på men jag skulle vara väldigt glad om du kunde svara hur stor chans det är men ah på ett ungefär
    • : Du har ju erfarenhet så du kanske vet om sådana saker har skett förrut altså att någon kanske flyttar eller nåt sånt
    • Anna : Du behöver ju bara en plats. Att en elev för "förhinder" eller ngt annat händer, kan hända. Att det HÄNDER, kan inte jag garantera dig. Du kan bara vänta, hoppsa och hålla tummarna! Jag lovar att hålla tummarna för dig! önskar dig Lycka till! ;)
    Läs alla kommentarer