Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Bianca!
    om du har examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram och godkända betyg i Samhällskunskap 1b och Historia 1b, då är du BEHÖRIG. Sedan deltar alla behöriga i konkurrensen om utbildningsplats; och här är det ingen som helst skillnad - på vilket lärosäte du vill läsa juristprogrammet är Sverige: det är samma behörighet till det programmet, oavsett vilket lärosäte man söker till.
    Du får dock lägre jämförelsetal och meritvärde pga du ej har godkänt betyg i matte 2b.
    Hälsningar
    Mikael