Marcus
    Tjena!

    Ska gå vvs fastighetsprogrammet för bli rörläggare. Funderar även framåt för skoj skull, och tänkte lite på yrket vvs ingenjör. Hade varit kul att utbilda sig till efter något år. Är utbildningen svår? Är det svårare på yrkeshögskola än vanlig högskola? Funderar på lägga till extra engelska och svenska för högskole behörighet senare. Vad tjänar en vvs ingenjör i hallands län ungefär? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marcus!

    Yrkeshögskoleutbildningar är kortare och mer praktiskt inriktade. Om man gillar teoretiska studier, är det lättare att läsa på högskola. Om man gillar lära sig på ett praktiskt sett, är det lättare att läsa på yrkeshögskola, kan man säga.

    Att läsa kurser för Grundläggande behörighet till högskolestudier är din rättighet. Det får elever på alla yrkesprogram göra.

    Angående lönen: enligt de uppgifter som jag hittade (kan inte lova att de är 100% pålitliga) ligger medellön för en VVS-ingenjör i Halland på under 33 000 kr/månaden.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Projektledare>> leder olika projekt, och har ofta också personalansvar samt helhetsansvar för att projektet blir genomfört.

    Yrkeshögskoleutbildningar VVS-ingenjör kan du se här>>

    • : Tack för svar! Föredrar hellre Yh just nu, föredrar helst praktik före teori! Men kan man lägga till svenska och engelska för behörighet till högskola endå? För säkerhetsskull liksom om man skulle vilja gå högskola istället. Om man inte gör de kan man inte gå Högskola då? Vad är skillnaden mellan projektledare och vvs ingenjör? Tacksam för svar igen!
    • Anna : Alla elever på alla yrkesprogram har rätt att läsa kurser för behörighet till högskola. Det är din rättighet. Ang. olika yrken skriver jag nu utökat svar till dig. :)
    • : Tack!