Charlie
    Hej!
    Jag går i tvåan på en linje och en skola jag ångrar helt. Jag har länge inte velat gå om för att jag fyller år tidigt på året och verkligen inte vill gå om och ta studenten senare än alla mina vänner. Men på senaste tiden har min skolgång påverkats av att jag är missnöjd och jag börjar starkt fundera på att byta skola och linje. Jag antar då att jag måste gå om två år om jag vill byta från stylist lärling till samhälle beteende? Jag har sådan ångest inför detta att jag inte vet vad jag ska ta mig till. Är det värt att gå om två år eller ska jag stå ut sista året och sedan plugga på komvux? Jag har verkligen ingen aning och det håller på att göra mig galen!!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Charlie,

    mycket tråkigt att du inte trivs och inte vet vad som är bäst att göra nu.

    Jag måste svara att det är många elever som av olika anledningar slutar gymnasiet flera år senare, t o m 3-4 år senare än deras jämnåriga och det är inget att skämmas över. Det är olika för olika personer, så är det - vissa har tur och "träffar rätt" och andra behöver mer tid på sig för att hitta vad de vill göra och vilket utbildning som passar dem.

    Ännu ett alternativ är att fortsätta sin gymnasieutbildning på en folkhögskola. Folkhögskolorna tar in från 18 år. När fyller du 18?

    Du kan också försöka få jobb nu och ta studieuppehåll, jobba i stället. Och senare när du vet vad du vill läsa - kan du, precis som du föreslår själv, läsa på komvux. Du kan då tidigast påbörja läsa på komvux från 1 juli det kalenderår du fyller 20 år.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    Vänligen Julia SYV

    Kika på http://www.framtid.se/studier/folkhogskola

    Det finns många Folkhögskolor runt om i Sverige. Du hittar den som du tycker om och söker direkt till just den folkhögskola. Sista ansökningsdag till vårterminen kan vara t.ex 15 nov. Det är olika på olika folkhögskolor. Varje folkhögskola bestämmer ganska mycket själv... det kan vara olika datum för sista ansökningsdag, olika kursutbud och ganska så olika regler... Undervisning är kostnadsfri, men de brukar ta in "inskrivningsavgift", som kan t.ex vara på 400 kr. Sedan kan de också ta betalt för lunch och skolmaterial - som böcker, papper och pennor och liknande... som kan gå på ett par tusen per termin. Det får man läsa på hemsidan eller fråga på skolan.

    • : Tack så mycket för snabbt svar!!Jag fyller 18 i Januari så det är inte långt kvar.
    • : Hur gör man när man väljer högskola och kurs?
    • Julia : Du menar kanske FOLKHÖGSKOLA, hur man väljer folkhögskola och kurs?