Jessica
    Jag har nu gått ca en månad på Naturprogrammet på Thorildsplans gymnasium. När jag gjorde valet, så var jag nästan helt säker på att det var denna linje jag ville läsa, men jag börjar nu känna att det är lite mycket teori för min del och tänker att jag skulle vilja ha lite mer estetiskt. Är natur- estet linjerna lika tuffa som bara natur?
    Jag vet inte heller helt om jag vill byta eller inte... Har kommit in ganska bra i skolan, men det känns bara inte riktigt bra varje dag med allt plugg. Jag känner att jag hamnar lite efter hela tiden.
    Vad ska jag göra?? Känner mig så förtvivlad..

    //Jessica
    • Ludmila : Det är en stor omställning från grundskola - till gymnasiet, och de kan ta tid innan man "kommer in i det". Det blir troligtvis bättre med tiden, då du vänjer dig! Och om du gör ditt bästa, då har du gjort det du kan. Då borde du vara nöjd med det. Alla kan inte få A-betyg i alla kurser, för att vi är olika duktiga på olika saker och ämnen!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Jessica,

    du går nu på den här skolan>>> och du nämner "natur-estet", menar du på en annan skola? eller menar du estetiska programmet? Vilken utbildning vill du jämföra din nuvarande utbildning med?

    Jag tycket du kan fråga på den utbildningen dit du funderar på att ev byta till - om det finns ledig plats och om rektor skulle ta in dig nu.

    Om inga lediga platser finns, kan man tyvärr inte byta. Och i så fall är det ett råd som jag kan ge - att kämpa på så gott det går, och söka om till åk1 - och i fall du kommer in på en ny utbildning från hösten 2017, kanske du kan bli "framflyttad" till år 2, och bli klar plå gymnasiet samtidigt som dina jämnåriga kamrater.

    Det är de bästa råden jag kan ge.

    Hälsningar

    Mikael SYV