Anonym
    Jag placerade ett val som jag nu vill gå på längre ner än mina andra val. Om jag kommer in på mina andra val så kommer de valen nedanför att strykas och då kommer jag inte in få någon reservplats på det gymnasiet. Vad ska jag göra? Kan jag tacka nej? Kan jag komma in på det gymnasiet efter skolan har börjat även fast jag inte är reserv på skolan?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    olika Gymnasieantagningskanslier gör admin-delen av antagning på lite olika sätt; därför går det inte att ge ett generellt svar; utan du måste kontakta just ditt gymnasieantagningskansli.
    Om du fortfarande kan, prata med SYV på din "gamla" grundskola - läsåret är ju nu slut på de flesta skolorna, men jag hoppas den "gamla" syv-en på din grundskola kan hjälpa dig eller i alla fall förklara exakt vad som gäller i just din stad.
    Som sagt, det kan vara lite olika...
    T.ex om det finns ledig plats på den skola där du vill gå, när läsåret börjar och du är Behörig, så finns det ingen anledning till varför rektorn ej skulle ta in dig direkt.
    Sedan tänker jag också på att sommaren är lååååång och du kanske ändrar dig igen. :)

    Du har ju velat i första hand gå på den utbildningen som du sökte i första hand, förut. Det fanns anledning till det... så, kanske du ändrar dig igen och kanske blir jättenöjd när du kommer in på en annan skola, än den som du gillar mest just idag! Tror du det är möjligt?
    I vilket fall, prata med SYV på din grundskola och med personal på just ditt gymnasieantag.kansli.

    och Lycka till!
    Julia