Emma
    Hej!
    Jag undrar om någon av er vet mer om detta än jag...
    Jag har många elever som är intresserade av att köra maskiner och på ett eller annat sätt bli maskinförare. Hur kan man bäst beskriva skillnaderna mellan att gå BA-anläggningsfordon och NB-skog (skogsmaskin)? Jag hittar inte heller någon skola som ger båda dessa där man i så fall hade kunnat kontakta skolan och be dem redogöra för skillnaderna...

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    Bygg- och anläggningsförare >> jobbar mest på byggarbetsplatser - vid nybyggnationer och ombyggnationer... och Skogsmaskinförare >>- vid skogsarbete. Det kan vara delvis liknande typer av maskiner man lär sig köra, men det finns ju också skillnader - ex.maskiner som är anpassade för att just "ta hand" om trästammar - de används inte vanligtvis på byggarbetsplatser.
    Kika gärna på yrken på Framtid.se >>- där beskrivs det tusentals olika yrken.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Vänligen
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag vill tillägga att det kan vara bra att jämföra Programplaner på BA och NB - då vet man vilka kurser, förutom just "kör-kurser" man kommer att läsa på respektive program.
    Programplan för BA >>
    Programplan för NB >>

    Ex. kommer man på NB behöva läsa Biologi 1, vilket man inte läser på BA-programmet.