Adina
    Hej!
    Jag heter Adina och jag går i nian, jag har två frågor.

    Första frågan är om det är bra att ha ett andrahandsval med inriktningen?
    jag har redan valt vilken inriktning jag vill söka till men är det bra att ha ett annat för säkerhetsskull.
    Min andra fråga hör till detta, i så fall att jag skulle söka till en annan inriktning, vilken inriktning är det man ska gå/söka till för att bli historiker?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Adina,

    eftersom du vill bli historiker "när du blir stor" :) - antar jag att du kommer på gymnasiet att söka till Samhällsvetenskapsrogrammet eller till Humanistiska programmet. Men kanske vill du ska NA, inriktning Naturvetenskap och samhälle? Inriktning på NA, HU och SA läser man allt som oftast från åk2 och väljer inriktning under åk1, t.ex till jul eller under jan-febr när man läser första år på gymnasiet (detta om skola erbjuder flera inriktningar på samma program).
    Att man redan vid ansökan till programmet ombeds "välja inriktning" är det för skolornas framtidsplanering - så att de vet på ett ungefär vad eleverna vill läsa senare, från åk2, men det går nästan alltid bra att ändra sig sen.
    Jag tror inte du kan söka i första och i andra hand olika inrikntingar på Samhällsvet.programmet, t.ex - utan det blir Ett alternativ (om det är två inriktningar inom samma program på samma gymnasieskola).

    Olika antagningskanslier kan givetvis organisera det lite olika... så det är kanske bäst du frågar just detta SYV på din grundskola eller personal på just ditt antagningskansli. Kontaktuppgifter till alla de olika gymnasieantagningskanslierna finner du på www.antagningskanslier.se

    Har du kikat på https://www.framtid.se/yrke/historiker ?

    Det går bra att på gymnasiet läsa på olika program ex. även på Estetiska programmet eller på ett yrkesprogram - och söka sedan till högskola/universitet för att läsa historia och på sikt bli Historiker>>.

    Vi rekommenderar alltid att ha FLERA - helts Många - alternativ i sin gymnasieansökan. Givetvis måste man prioritera "i första hand", "i andra hand" och så vidare. Om det är en viss gymnasieskola man är speciellt "förtjust" i - kan man t.ex söka till HU, kultur i första hand och till SA, samhällsvetenskap - i andra hand; och sedan till ES, estetik och medier - i tredje hand.

    Det är också bra att fråga på gymnasieskolorna om de tror de ska kunna erbjuda läsa extra kurser i historia, som inte ingår som obligatoriska.

    Beroende på vilket program du kommer in på, så tror jag att Historia 1b kommer ingå i ditt program som Obligatorisk kurs; på alla program ingår garanterat en liten kurs Historia 1a1 men på de flesta högskoleförberedande ingår det i stället en större kurs Historia 1b.
    Fråga på de gymnasieskolorna som du vill söka till om de tror sig kunna erbjuda läsa Historia 2a, 2b och/eller Historia 3 som valbara kurser (om inte de redan ingår som obligatoriska).

    Det är roligt för dig som är intresserad av historia att läsa så mycket historia som möjligt redan på gymnasiet, antar jag! :)