Malin
    Hej!
    Jag ska börja sista året i gymnasiet nu till hösten, efter studenten hade jag tänkt att ta en paus från skolan och jobba i ett år. Under den tiden så skulle jag gärna vilja plugg franska, tidigare har jag läst Franska 3 i årskurs ett och tyckte att det var mycket svårt. Därför skulle jag, under det året jag jobbar, vilja läsa franska på distans genom tex Jensen komvux men då börja på en lägre nivå än Franska 3 och sedan läsa upp mig till franska 4 eller 5 så att jag känner att jag behärskar språket.

    Efter ett år så vill jag söka till högskola/universitet och då undrar jag om jag kommer hamna i den kvotgruppen för de som läst upp sina gymnasiebetyg? Eller kan jag söka med de betygen jag går ut gymnasiet med?

    Syftet med att läsa franska är för mig bara att lära mig språket inte för att höja mitt betyg i franska 3.

    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Malin,

    om du "på dina gymnasiebetyg från gymnasiet" = Examensbeviset blir behörig till den högskoleutbildnign som du senare söker till, kommer du att med det meritvärde du har från ditt Examensbevis prövas i BI, direkt (icke-kompletterings) gruppen.

    Sedan, om du genom studier på komvux eller prövningar HÖJER ditt meritvärde, i så fall kommer du även prövas i BII gruppen, kompletteringsgrppen OCKSÅ - och här med det högre meritvärde, än det meritvärde som du hade på dina gymnasiala betyg, som finns i ditt Examensbevis.

    Om du inte höjer meritvärde genom studier på komvux, kommer det vara så att du "aldrig läst på komvux", liksom... det kommer inte påverka dina chanser att komma in på högskola över huvudet taget. Du kan alltså endast Förbättra dina chanser att komma in på högskola, inte försämra dem, om du läser på komvux eller gör prövningar efter gymnasiet.

    Så det är helt lugnt! :)

    Bästa hälsningar

    ANNA