Sandra

    Hej! Jag går restaurangprogrammet på gymnasiet och ska nu börja mitt tredje år. Jag har mått psykiskt dåligt under ungefär hela min gymnasietid och ska nu påbörja en utredning om vad det kan vara för psykisk sjukdom jag har fått och vad jag ska få för hjälp. Jag har kommit fram till att jag behöver anpassa min undervisning till efter min förmåga för att klara skolan, när vissa moment är för jobbiga och påfrestande för mig, medans andra moment är enklare och som jag klarar av. Jag och min mamma har kontaktat min rektor för ett möte angående detta. De momenten som jag känner att jag särskilt behöver mest anpassning för är de praktiska delarna i kök och servering, är det möjligt att anpassa dessa efter min förmåga? Jag vill verkligen klara skolan och jag kämpar innerligt för det. Jag frågar detta eftersom jag hade velat ha lite insikt innan jag pratar med rektorn vad som kan va bäst för mig. Kan jag t.ex befinna mig på de praktiska delarna endast halvtid? Kan jag byta ut några praktiska delar mot teoretiska som jag känner mig mer trygg med? Vad har jag för alternativ? Har sett att ett alternativ kan vara att bli sjukskriven på deltid, kan man ta studenten som vanligt om man är sjukskriven på deltid? Många frågor haha men har oroat mig över detta under en längre period, vill som sagt verkligen klara skolan! Tacksam för svar

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,
    med att "ta studenten" kan man mena olika saker. Läs gärna Reportage/studenten.

    Hur mycket undervisning kan anpassas beror på din skolans förutsättningar. Om du ännu inte har någon ställd diagnos och läkarutlåtande, är det svårare för rektor att motivera varför de kostsamma anpassningar ska göras; bättre, alltså, att ha ett "papper" från läkare eller psykologer om att de rekommenderar anpassad undervisning.
    Det är bra att ni ska ha möte med rektorn och jag hoppas att du får ett bra bemötande och att rektor ska i alla fall lova att försöka göra anpassningar. Kan, dock, inte svara på hur det blir, varken sig med rektors svar på ert möte och med det som händer sedan...
    Att göra anpassningar kostar mycket energi, tid och pengar och det finns många elever som av olika anledningar behöver anpassad undervsining och jag önskar att alla dem skulle kunna få det. Men realiteten är att det är allt som oftast eleverna som ska anpassa sig till skolan, och inte tvärtom.

    Jag tänker också på en sak - om du har svårt för praktiska moment inom restaurang, hur är planen för dig efter gymnasiet? Om du tar examen från RL, har du dokument på att du är tillräckligt väl förberedd inför jobbet inom "måltids-tillverkning" och/eller servering, men frågan är då - om det kommer att stämma? Om du inte kan jobba med praktiska arbetsuppgifter i köket, vad ska du använda ditt examensbevis till?

    Att delta i studentfesten kan man - även om man inte får ut examensbevis. Frågan är - vad gör man efter det?
    Hoppas utredningen ger svar på vilken hjälp du behöver och att du ska få den hjälpen! Håller tummarna för dig!
    Vänliga hälsningar
    Julia syv