Erika
    Min son studerar hemifrån 1-2 timmar per dag pga fysisk sjukdom. Går i 9an. Han är motiverad och begåvad.
    1. Går det att anpassa praktik/APL på yrkesförberedande program? Jag har hört att det inte går men tänkte kolla med er här. Är det bättre att söka studieförberedande program?
    2. Hur jämför man ansökning i fri kvot med betygsansökningarna? Vad ska man tro att han kommer in på?
    3. Ska man fråga gymnasierna snällt om de har möjlighet att anpassa studier eller ska man bara lägga fram skollagen kapitel 24 paragraf 20-21 (som säger att om en sjuk elev inte kan ta sig till skolan så ska skolan, ja även gymnasiet, ge eleven hemundervisning)?

    • Ludmila : Utan att veta diagnos, vad läkarutlåtande säger om prognos och eleven möjigheter att läsa /hur mycket av heltid/ samt utan att veta var eleven är folkbokförd - är det extremt svårt (omöjligt) att ge bra svar. Det finns ett antal "vanliga alternativ" men de passar troligtvis inte för att eleven behöver extraanpassningar. Då kommer upp en fråga om elevens juridiska rättigheter. Och det är i så fall jurister /stadsjurist i kommunen/ och jurister på Skolverket som kan svara på frågan om elevens rättigheter (dock är det ofta Tolkningar som behöver göras, för att lagarna beskriver inte alla olika situationer som kan uppstå). Det bästa är att komma överens med utbildningsförvaltningen i den kommunen där eleven är folkbokförd. Det brukar vara det snabbaste och smidigaste sättet. Om man inte kan komma överens, då kan man söka juridisk vägledning hos jurister på Skolverket.

    4 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erika,

    på heItid studerar man på gymnasiet 40 timmar/vecka (ca 20 timmar i skoIan per vecka, effektiv Iektionstid) + lika mycket hemstudier.

    Om din son pga sjukdom bara kan studera max 2 timmar/dag - även om han studerar aIIa dagar i veckan, bIir det ändå bara 14 timmar, som är långt under heltid.

    Jag förstår att det är pga sjukdom, men det ser ut som att han inte kan studera på heltid.

    Och om det är så att din son inte kan studera på hetid, då är det kanske bäst att han kommer in på IndividueIIt aIternativ>>

    Praktik på ett yrkesprogram har man oftast på en arbetsplats och eleven följer handledarens schemat, som är på heltid, 40 timmar /vecka. Om du har en idé om hur man kan få ett sådant upplägg, utan att eleven är på en arbetsplats, är du välkommen att berätta det för oss. För jag kan inte komma på ngt. förslag.

    Om en elev konkurrerar med sina betyg och kommer in på en utbildning, måste skola sedan följa svenska Iagar och anpassa utbildningen för eleven. Dock finns det stort utrymme för toIkningar vad "särskiIda skäI" är och hur mycket anpassning en skoIa är skyIdig att göra. Och även om skoIa är skyIdig att göra anpassningar, om det i praktiken inte fungerar för eleven, är det ju tyvärr eIeven som bIir Iidande. Därför Iigger det i eIevens intresse att undersöka vilka anpassningar en viss skola kan göra.

    Jag vill råda dig kontakta Skolverkerts upplyssningstjänst - kontaktuppgifter till den är: Skolverkets upplysningstjänst tel.nr 08 - 52733200 eller via mail till adressen: [email protected]

    Blir din son behörig till gymnasiets nationella program?

    Individuellt alternativ inom Introduktionsprogrammen är i första hand tänkt för elever som inte blir behöriga till nationella program, men i undantagsfall kan även behöriga elever läsa på Individuellt alternativ.

    Har man en sjukdom som gör att man endast kan läsa max 2 timmar/dag, känns Individuellt alternativ som den mest passande utbildning. Men jag skulle råda att tillfråga den behandlande läkare samt skolläkare, kurator, rektor och SYV på elevens skola. De känner eleven och kan ge bättre svar för vilka utbildningsalternativ som skulle passa eleven som bäst.

    Som jag föreslår i min kommentar - Korrespondensgymnaiset - som erbjuder Distansundervisning. Det är endast några få aternativ de erbjuder. Se vilka i deras presentation här>>

    Om ni blir intresserade av Korr-online - så är det helst inte Naturvet.programmet din son ska söka för att laborationer måste man komma tiII skoIan för att göra, men på de andra programmen som SA, EK och HU kan man i princip läsa helt på distans. Upprop kommer eleverna till vanligtvis och sedan till några obligatoriska träffar där de visar upp vad de uppnådde i Idrott och hälsa 1 kursen. Men din son kanske kan bli befriad från idrott och upprop kan man också göra på distans, fick vi veta från skolans utbildningsansvarig. Det är i så fall bra att redan i sin ansökan uppge att man ev. inte kan komma till uppropstillfälle och att man inte kommer delta i Idrott- och hälsa 1 kursen (eller om den kursen kan anpassas så att man endast gör teoretiska moment).

    Det är så här med Idrott och hälsa 1 kursen på gymnasiet att det är en Obligatorisk kurs på alla nationella gymnasieprogram. Utan betyg i Idrott& hälsa 1 kursen kan man inte få Examensbevis från gymnasiet. F är ocså ett betyg, så med F-betyget i Idrott och hälsa kan man få examensbevis och bli behörig till högskola & till yrkeshögskola. Dock vill man så klart inte få F betyg i sitt examensbevis "i onödan", för att man kan inte uppnå godkänt betyg pga sjukdom. Här är då 2 "underfrågor" - är det så att eleven vill skippa Idrott och hälsa 1 kursen på gymnasiet? eller - är det så att eleven vill göra endast de teoretiska moment och vissa praktiska moment, enligt sin förmåga och försöka uppnå godkänt betyg i Idrott och hälsa 1?

    Till saken hör också att på komvux finns inte Idrott och hälsa undervisning. Så om din son kommer att ta Examensbevis från komvux, då är det så att man t o m inte får ta med bettyg i idrott och hälsa 1 från gymnasiet in i examensbevis från komvux /gäller för examensbevis utfärdade från 1 jan 2017/. Därför kanske din son kommer att läsa Idrott och hälsa 1 "i onödan" - ... för att i fall han inte får examensbevis från gymnasiet, utan kompletterar på komvux efter gymnasiet, kommer han ändå "förlora" sitt betyg i Idrott och hälsa 1, så kanske är det bättre att koncentrera sig på andra ämnen i stället, tänker jag. :)

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig och din son!

    ANNA

    • : Tack för svar! Vi är mycket medvetna om att gymnasiet kommer ta längre tid än 3 år. Han blir behörig till högskoleförberedande program (12 betyg) om inget oförutsett inträffar under våren. Sonen är motiverad och vet vad han vill studera. Det är mer jag som tycker att ett yrkesförberedande program är enklare. Jag funderade på om man kan dela upp praktiken på 2 timmar i veckan eller liknande. I Skollagen, den lagtext jag nämnde, står inget om särskilda skäl utan att elev som inte kan studera i skolan ska ges hemundervisning punkt. Jag ska kontakta Skolverket. Vad är det för fördelar och nackdelar med ett individuellt program?
    • Liselotte : Det finns två olika alternativ - IM, Individuellt alternativ är ett program inom Introduktionsprogrammen och så en annan "sak" att rektor kan fatta beslut om Individuellt anpassat program /det är när eleven går på ett nationellt program men kurssammanstättningen blir "fel", ofta pga byte från ett annat program - och för att eleven inte ska behöva läsa fler kurser, kan examensbevis skiIja sig från vad som är Standard på det programmet men för det krävs att rektor fattar besut om Individuellt anpassat program/. Skriver också ett nytt svar till dig nu.
    • : Vi har förstås nära kontakt med både läkare och skola. De ser inga hinder att fortsätta med hemundervisning som han har nu. Enligt skollagen kapitel 24 paragraf 20-21 ska elev undervisas i hemmet om henne är för sjuk för att gå i skolan. Frågan är hur man lägger fram det när man söker gymnasium.
    • Anna : Hur man lägger fram det när man söker gymnasium är det bäst att fråga personal på antagningskansliet /det kansliet som gör antagning i den del av landet där eleven är folkbokförd/ - man hittar alla antagningskanslier med deras kontaktuppgifter mm på www.antagningskansier.se
    Läs alla kommentarer
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    som jag nämnde i min kommentar finns det två olika alternativ - som är ganska Olika. Om Individuellt anpassat program genom rektors besIut kan man läsa här>>

    och IM, individuellt alternativ är ett av programmen som egentligen är tänkta som "förberedande inför gymnasiet", men just Individuellt alternativ>> kan vara bra även i vissa fall för behöriga elever, som av olika anledningar inte kan läsa på ett nationellt program.

    På IM, Individuellt alternativ kan man läsa på heltid eller på deltid, man kan också kombinera med praktik på olika sätt. Och att ha praktik 2 timmar i veckan skulle vara möjligt här, tror jag.

    På ett nationellt program är praktiken "inbakad" i kurserna. Eleverna ska först lära sig vissa teoretiska moment och sedan gå ut på praktik och testa göra dem momenten i praktiken. Och praktik är på heltid på yrkesprogrammen. Det är stor skillnad att vara på praktiken 40 timmar i vecka eller 2 timmar (även om det skuIIe vara 2 timmar om dagen) - är det stor skiIInad och hur ska handIedare se till att eleven lär sig lika mycket på 2 timmar i stället för 8 timmar /om vi tar en dags praktik som exempel/ vet inte jag. Man kan ju inte göra saker 4 ggr snabbare ...

    Ta kontakt med SPSM>> och stäII de frågor som du stäIIer tiII oss nu. Det kan säkert bero på diagnos, prognos och viIken kommun eIeven är folkbokförd - vad de svarar.

    Tips: låt eleven provgå på ett yrkesprogram (det programmet som hen viII gå på) - "skugga" en klass eIIer en elev. När man har testat, kännt på, vet man mer om hur det skuIIe vara att gå på den utbildningen.

    Hoppas mittt svar blir på något sätt ändå lite till hjälp!

    L. :)

    Liselotte
    • : Eleven är inte svårt rörelsehindradrad och behöver inte rehabinsatser så SPSM verkar fel väg.
    • : Att "skugga en klass" är tyvärr inte möjligt pga sjukdom. HUR kan vi få igenom ett teoretiskt program med hemundervisning och är det det bästa alternativet?
    • : Det låter då som att teoretiskt program är lättare att anpassa än ett yrkesinriktat.
    • : Kommunen är vidtalad och kommer att hjälpa till ekonomiskt om det behövs.
    • Anna : Varför vi frågade - vilken kommun, för då kan vi se vilket antagningskansli eleven tillhör. Se annars själv på www.antagningskanslier.se - på respektive antagningskansli vilket som är rätt kansi. Prata sedan med personal på antagningskansliet. De har erfarenhet av att göra antagning av elever med olika behov. De känner också till möjligheter till anpassning på olika gymnasieskoIor i sitt "närområde".
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Erika!

     I kap.3 i Skollagen och i Gymnasieförordningen kap.9 - finns beskrivet kring anpassningar som skola måste föra för eleven, om anpassningar behövs.

    Det är rektor på skolan som fattar beslut om "Åtgärdsprogrammet" och i fall man inte är nöjd med åtgärdsprogrammet, har man rätt att kIaga till Skolväsendets överklagande nämnd>>

    Den sakkunnige som vi kontaktade, svarar att det är mycket svårt att på förhand veta exakt vilka anpassningar som skola kan göra för att det beror på så mycket: hur eleven mår just då och om eleven/vårdnadshavare har önskemål som skola har möjlighet att tillgodose.

    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp!

    med vänlig hälsning

    Julia SYV

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    jag vill bidra till diskussionen genom att påpeka att det enligt kap.9 i gymnasieförordningen obligatoriskt att på alla nationella gymnasieprogram delta i kursen Idrott och hälsa 1. Eftersom det är en kurs inom Gymnasiegemensamma ämnen, får inte den tast bort även om elever läser enligt Individuellt anpassat program. Den kursen får inte heller reduceras bort, säger en sakkunnig på område som jag har rådfrågat.

    Och här ser jag ett problem. För att i fall eleven inte får Betyg i kursen idrott och hälsa 1, uppfyller inte eleven kraven för Examensbevis och med det inte heller blir behörig till högskola/universitet.

    Jättetråkigt att det är på det viset, för att som situationen för elever med sjukdomar är, att de ofta inte kan uppfylla kraven för godkänt betyg. Då står valet mellan att ta F betyg i examensbevis eller att inte få examensbevis.

    Som tur är kan man komplettera på komvux och få examensbevis från komvux.

    Men här ser jag ett "utvecklingsområde". Skolverket svarar att de inte kan göra någonting, utan att man ska försöka påverka politiker för att få dem att ändra i Gymnasieförordningen.

    Hoppas mitt bidrag blir på ngt. sätt till hjälp!

    Peter SYV

    • : Tack Peter för din påminnelse om idrott. VI hamnar lite i moment 22. Gymnasiet har stora skyldigheter att hjälpa till att anpassa för elever med sjukdom (hemundervisning) enligt Skollagen kap 24 paragraf 20-21. Om man läser på komvux eller distans så gäller inte det. Men då slipper man kursen i idrott. I grundskolan nu ges en väldigt anpassad kurs i idrott. Gäller det inte för gymnasiet?
    • Peter : Det gäller att skola måste anpassa. men frågan är om eleven även med anpassning kan uppnå kraven för godkänt betyg. T.ex på grundskola ingår det att kunna simma. Och på gymnasiet måste man kunna uppvisa att man kan Räddnng vid drunkningsolycka. Frågan är om läraren kan sätta godkänt betyg om inte eleven kan uppvisa de färdigheter, även om det är pga sjukdom. Det finns några ganska stora "???" kring det. Skolverket lägger mycket ansvar på de enskilda skolorna. På skolan är det Rektor som är ytterst ansvarig - i princip för allt som händer på skolan. Rektors tolkning av lagar och regler spelar stor roll. Alla de olika situationer och varianter som finns i verkligheten och måste hanteras, finns inte beskrivna i lagar och regler. :(
    • Peter : Just vad det gäller moment "simning" på grund- och gymnasieskolan /för att uppnå lägst betyget E i ämnet Idrott&hälsa/ kan man se här: http://www.fragasyv.se/info/simkunnighet-och-betyg-i-idrott-och-halsa
    • : Tror det var i åk 5 de simmade 200 m i skolan. Det finns dokumenterat att han kan iallafall.
    • Peter : Men så bra då! :)
    • : Men det hjälper nog inte på gymnasiet...
    Läs alla kommentarer