Anonym
    Hej jag har en fråga. Kan man söka en utbildning utan att man är behörig om man till exempel håller på att plugga kursen som saknas och mam blir klar med kursen innan utbildningen startar?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Alla kan söka vilka utbildningar som helst; att bli ANTAGEN är en annan sak. För att få en chans att bli antagen måste man söka inom Ansökningsperiod och sedan Komplettera senast Sista dagen i "kompletteringsperioden".
    Exempelvis, om man söker till högskolor/universitet i Sverige till utbildningar som startar hösten 2019, måste man söka från 15 mars till 15 april 2019 och sedan inkomma med kompletteringar senast 20 juni.
    ***
    Om din kurs slutar senare än sista kompletteringsdag, är chansen att komma in väldigt liten. Det är i princip endast om det står tomma platser på utbildningen, som sena kompletteringar accepteras.
    Om du inte vet när sista kompletteringsdag är - går det bra att fråga personal på den utbildningen som man söker till.
    Vänligen
    ANNA