Gustaf
    Hej! Har en plan att jag ska plugga komvux nu i 10 veckor från och med November för att sedan göra hp i vår och söka in till högskolan till hösten? Fungerar min plan? Har förstått att man borde kunna söka in till linjen med start HT19 med ett HP-resultat från VT19 om man kompletterar in det i sin ansökan. Men fungerar det ens att påbörja en ansökning om jag inte har tillräckligt högt HP poäng innan sista ansökningsdagen som är i april?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Gustaf.
    Man måste göra ansökan till högskola inom ansökningsperioden - innan mitten på april. Resultat av högskoleprovet blir känt senare än sista ansökningsdag till högskoleutbildningar. Resultat av högskoleprovet bör komma in automatiskt till www.antagning.se - om man har gjort ansökan till en högskoleutbildning.
    Hur högt resultat man har på HP spelar inte någon roll, när man gör ansökan. Ansökan har alla rätt att göra. Sedan kommer resultatet in. Förutom HP-urvalet, prövas de flesta även i andra urvalsgrupper (ofta i någon betygsgrupp).

    Ang. plugga 10 veckor på komvux...
    på 10 veckor läser man på heltid 200 poäng, dvs 2 st. normalstora kurser... - om du får godkända betyg i de kurser du pluggar på komvux... och vilka kurser du kommer att plugga... ? Du skriver inte om det... så det är svårt att säga ngt. om det.

    • : Jag läste teknikprogrammet på gymnasiet men jag läste inte matte 4 och fysik 2, så det är det som jag har tänkt att läsa på komvux.
    • : En till fråga! Om jag nu skulle klara av att matte 4 och fysik 2 på komvux, har jag då förstört min chans att plugga tekniskt basår? För min tanke är att plugga dessa två ämnen på komvux nu och sen söka till utbildning nästa höst, men om jag inte kommer in på den linje jag vill(design och produktframtagning) så tänker jag att jag ska börja läsa tekniskt basår som reservplan, får jag det?
    • Anna : Tekniska basår bestämmer varje lärosäte över själva. Vissa universitet tar in till basår, oavsett om man redan har godkända betyg i samma kurser (som ingår i basåret) från gymnasiet. Andra - vägrar göra det. Det gäller att se på hemsidan av det aktuella lärosäte eller fråga studievägledningen just på det aktuella lärosäte, men tänk på att reglerna/villkor kan också ändras. Det som gäller idag kanske inte gäller nästa år.