Louise
    Hej SYV!

    Jag läser sista året på naturvetenskapsprogrammet och tar därmed studenten nu i vår. Jag planerar att senare studera antingen programmet "Business and economics" på Handelshögskolan i Stockholm eller Civilingenjör-Industriell Ekonomi på KTH. Jag har planerat att börja studera min högskoleutbildning först nästa höst (2017).

    Dock har jag en fråga, jag har förstått det som att när jag sökte in till höstens utbildningar (2016) söker jag in genom urvalsgrupp BIEX, som ligger aningen lägre i genomsnitt än BI (som jag förstått är den grupp de med det gamla betygssystemet direkt från gymnasiet söker in i). BIEX ska tydligen tas bort till hösten 2017.

    Min slutpoäng gör att jag troligen kommer in precis till de utbildningar jag nämnde ovan, dock undrar jag - kommer genomsnittet beräknas höjas om man söker nästa höst 2017 (både gamla och nya betygssystemet i BI?)? alltså, kan jag missa min chans att komma in om jag väntar till nästa höst med att börja studera pga. antagningspoängen höjs?

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Louise!

    Ingen vet hur sammanslaggningen av BI och BIex urvalsgruppen kommer att påverka Antagningsgränsen. Ingen sådan prognos har gjorts, i alla fall svarar Universitets- och högskolerådet att de inte känner till någon prognos.

    Vad du kan göra för att öka dina chanser - att göra Högskoleprovet. Om du redan har gjort HP, gör det två ggr till - hösten 2016 och våren 2017. Det är det bästa resultatet som räknas och resultatet är giltgt i fem år.

    Du kan också läsa upp någon kurs på komvux eller genom prövning - och då prövas du även i BII gruppen (kompletteringsgruppen). På så sätt kan du delta i BI och i HP och i BII grupperna och har med det tre chanser att komma in.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA