Viktor
    Hej! Jag pluggar via komvux just nu för att få min gymnasieexamen. Som det ser ut nu så finns det en chans att jag kommer få F på en kurs, vilket inte vore ett problem om det inte vore för faktumet att jag har ett tajt schema för att kunna nå examen innan sista dagen man måste skicka in sina betyg.

    Nåväl, min fråga följer som så - säg att jag uppnår 2250 poäng, vilket är minimum för examen. Om jag då söker in på ett resultat från högskoleprovet, påverkar detta mina chanser att få komma in? Tack på förhand för ett svar :-)

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    att man gör högskoleprovet och kanske t om får högt resultat på HP, befriar inte från kraven på Grundläggande och Särskild behörighet. Du måste få ut examensbevis, för att bekräfta din Grundläggande behörighet.
    I examensbevis från Komvux får inte kursen Idrott och hälsa 1 - ingå; för övrigt måste man ha 2400 betygsatta poäng och av dem får högst 150 poäng vara betygsatta med F.

    Vänliga hälsningar
    L.

    Liselotte