Ida

    Jag började ett gymnasium som jag efter ca 1 termin hoppade av, sedan började jag ett annat gymnasium dom jag sedan hoppade av. Efter ett tag sökte jag folkhögskola och fick intyg därifrån. Jag har efter det läst upp Matematik 1a som jag inte fick från folkhögskolan, sedan Samhällskunskap 1a2 och så skall jag läsa Matematik 2a snart. Jag undrar hur det blir när jag ska ansöka till högskolan? Behöver jag skicka in papper/betyg från de 2 gymnasieskolorna jag gick på. (jag fick tex ett papper där jag fick betyg i "ej avslutade kurser"?) - vad menas med det? visar mitt intyg från folkhögskolan att jag har grundläggande behörighet? Med betyget från Matematik 1a från komvux? Hur räknas då mitt meritvärde? Jag har ingen aning om vad jag har för meritvärde... Mvh, Ida

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,

    för att kunna få studieplats på högskola/universitet i Sverige behöver man

    uppnå Grundläggande behörighet (alltid). Ofta behöver man även ha "särskild behörighet" (som är Olika, beroende på Exakt vilken utbildning man söker). Och till sist behöver man ha "någonting" att konkurrera med om sin studieplats /för att annars kan man endast komma in där lediga/tomma studieplatser finns/.

    För att kunna bekräfta Grundläggande behörighet behöver du antingen få Examensbevis från gymnasieskola eller från Komvux eller OMDÖME OM ATT DU HAR GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET från en Folkhögskola.
    Med endast några få betyg från gymnasiet och komvux, uppfyller du inte kraven för att kunna få Examensbevis. Därför tror jag att du har en bättre chans att försöka få OMDÖME om Grundläggande behörighet från din Folkhögskola.
    Prata med studievägledare på din folkhögskola. Om du ej hittar SYV på din folkhögskola /eller om hen ej finns på just din folkhögskola/ prata med någon ansvarig - ex. med en "huvudlärare" eller med rektor. Det är endast personal på din Folkhögskola som kan svara om du kommer att få Omdöme som bekräftar om du har uppnått GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET.

    Särskild behörighet; - om du exempelvis vill läsa till Sjuksköterska>>, behöver du betyg eller omdöme som påvisar att du har godkända kunskaper i Matematik 2, Naturkunskap 2 och i Samhällskunskap 1b.
    Om du vill läsa till Veterinär>>, behöver du betyg eller omdöme i Fysik2, Kemi2, Biologi 2 och i matte 4.
    Men om du vill läsa till Jurist>> - behöver du godkända betyg eller omdöme i Samhällskunskap 1b och i Historia 1b.

    Konkurrera om studieplats på högskola kan du med Omdöme från folkhögskola. I BF-urvalsgruppen, där sökande med Omdöme från folkhögskolor konkurrerar med varandra - konkurrerar man med "siffran" - som kan som högst uppgå till "4". Man kan ha omdöme = "3" eller "2", men "4" är bättre för att det så högt man kan få... och med det har man större chans att komma in; så försök sträva efter att få omdöme "4" från din folkhögskola.

    Du kan också göra högskoleprovet /om du vill/ - och i så fall konkurrera även i HP-urvalsgruppen (med resultatet av högskoleprovet). Det ger dig en extrachans att komma in på en högskoleutbildning.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Bästa hälsningar & lycka till!

    ANNA