Zubayer
    Hej
    Jag går just nu på ett program och skola som jag verkligen inte trivs i. I skolan jag går på finns endast ekonomi,industri och teknikprogrammet. Jag går på ekonomi och har ganska länge märkt att progammet inte är för mig. Helst vill jag läsa samhäll, vilket inte min skola har men ändå inte är ett problem för jag vill också byta skola. Problemet är att jag tror att ansökningar för de olika gymnasiumen är försent vilket stessar mig väldigt mycket.
    Finns det något sätt att jag kan ansöka till en skola nu eller är det försent?? Får panik!!!!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Zubayer,

    det är inte för sent att göra ansökan tiII åk1 tiII nästa höst, höstterminen 2017, viIket jag råder dig att göra.

    Du söker då med dina grundskoIebetyg. Om du viII få tips på viIka gymnasieskoIor som erbjuder Sam-programmet nära dig, var god uppge var du bor.

    ***

    ang. möjIighet att hoppa över tiII SamhäIIsvet.programmet mitt i januari - så tror inte jag det är möjIigt. Det är inte förbjudet att fråga på de skoIor dit du viII byta men jag kan inte tänka mig att någon gymnasieskoIa skuIIe ta in en eIev från Teknikprogrammet in i SamhäIIsvetenskapsprogrammet mitt i Iäsåret. Kurserna är "för oIika". SkiIInaden meIIan programmen är för stor. I så faII är det större chans att byta tiII Naturvetenskapsprogrammet.

    Jag kan tänka mig att det är möjIigt att byta efter åk1 - in i åk2 - från Teknik tiII SamhäIIsvet.programmet. Om du nu får betyg i kurserna på Teknikprogrammet, kan rektor på SamhäIIsvet.programmet fatta besIut om IndividueIIt anpassat program och du får in kurser som egentIigen inte ska vara med på SamhäIIsvet.pr in i examensbevis från SA. Det är en reaIistisk möjIighet och det finns exempeI på att sådant har hänt förut.

    Så mina råd tiII dig är

    1. sök tiII åk1 tiII hösten SamhäIIsvet.programmet

    2. under resten av det här året försök "hänga med" så gott det går och få så många betyg du kan få.

    Det är vad jag tror bIir bäst... i det Iånga Ioppet, som det heter. För att om du ska nu kontakta aIIa skoIor med SamhäIIsvet.programmet och fråga om de har pIats - så tar det din tid, och rektorernas tid men att det bIir något positivt resuItat tror inte jag på, heIt enkeIt. Det är inte förbjudet att fråga på skoIorna om de har pIats och om de kan ta in en ny eIev, men det är ganska meningsIöst. Jag bIir VäIdigt förvånad (och givetvis också väIdigt GIad, för din skuII:) om du Iyckas, men eftersom jag tror inte på det - kan inte jag råda dig göra det.

    VänIigen

    JuIia SYV

    • : Hej Julia
    • : Hej Julia. Tack för svaret. Det programmet jag på just nu är ekonomiprogrammet. Om jag nu söker till ett sam program i en ny skola söker jag då med mina betyg från nian eller ettan på gymnasiet? (Om jag nu går klart hela ettan) Och är det så om jag går om ettan kan läsa om alla ämnen och möjligtvis får bättre betyg? Eller har man dom betygen man får för alltid?
    • Anna : Du söker tiII åk1 med dina gamIa grundskoIebetyg.
    • Anna : Om du Iäser om kurser och får bättre betyg, är det de nya betygen som gäIIer. Har man fIera betyg i samma kurs är det det Högre betyget som gäIIer. :)
    Läs alla kommentarer