Moa
    Hej!
    Jag har f i både matte 2B och engelska 6 och har nu sökt in på högskolan. Jag vet att man måste ha godkänt i engelska 6 och jag pluggar nu upp båda ämnena.

    Men min fråga är om jag nu får godkänt i dessa ämnen, har jag mindre chans att komma in nu där de står på ”papper” att jag har i f i ämnet? För jag kommer förmodligen som det ser ur nu klara kurserna.

    Går för övrigt ekonomi och ska göra högskoleprovet också.

    Tack på förhand :)

    • Julia : Läser du fortfarande på gymnasiet eller läser du på komvux?
    • : Jag läser på gymnasiet

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Moa,
    om du fortfarande läser på gymnasiet och får godkända betyg i kurserna, i vilka du förut fick F - kommer det inte synas någonstans, eftersom det i ditt examensbevis /eller studiebevis/ kommer att stå det högre betyget.
    Om du förut fick Studiebevis från gymnasiet och nu läser på komvux - kommer du få ut Examensbevis, i fall du klarar godkänt betyg i eng 6 (utan godkänt i eng 6 kan du inte få grundläggande behörighet till högskolestudier) - och i examensbeviset kommer det att stå det högre betyget; återigen kommer det inte att synas att du tidigare hade F i kurserna. Dock prövas du med examensbevis från komvux i BII, kompletteringsgruppen, i vilken det är ofta svårara att komma in.

    Vänligen
    Julia syv

    • : Hej!
    • : Men om jag går på gymnasiet och rättat till mina f så då kommer de inte att se mina tidigare F? Så jag har alltså samma förutsättningar för en person som alltid haft minst E i betyg?
    • Anna : Ja, om du innan du slutar på gymnasiet höjer dina betyg, kommer det högre betyget komma in i ditt examensbevis.
    • Anna : Du kommer med det få samma förutsättningar att komma in på en eftergymnasial utbildning som en person som aldrig haft F-betyg. :)
    • : Åh va bra! Tack för hjälpen! :)
    • Milla : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med dina studier! *L* Du får också gärna Gilla oss på https://m.facebook.com/fragasyv.se/ - om du vill.
    Läs alla kommentarer