Frågor och svar taggade med '#meritpoäng' (11 st.)

    • Linn Daum

      Räknas betyg från meritkurser på komvux in i ens gymnasiala slutbetyg?

      Hej! Jag har gått ut med en gymnasieexamen med 2,0 i extra meritpoäng (matte 2b, engelska 7 och utökad kurs för moderna språk 3) och vill gärna försöka fixa så att jag kan få 2,5 i extra meriter genom att ta moderna språk 4 på...

      Milla : : Hej,ditt meritvärde kan inte gå ner på grund av att du får fler meritpoäng. Även om du får endast E i en kurs som ger dig meritpoäng, så... Läs hela svaret
    • Elev

      Vill höja meritpoäng samt meritvärde, hjälp/tips?

      Hej, har fullständig examen från produktionsteknik med Fysik 2 och Matematik 4. Hade 13,07 i meritvärde, läste upp Engelska 7 på komvux för att få + 1.0 merit för det och fick B i den kursen så landar nu på 14.25 i meritvärde. Tänker söka civilingenjör så därför räknas inte Matematik 4:s...

      Peter: : Hej Assar!om vilka kurser som ger dig meritpoäng se gymnasieGuiden.se/meritDu har 1.0 meritpoäng från eng7. Du kommer få ännu 1.0 från matte5. Du kan få ännu +... Läs hela svaret
    • Blivande universitetsstudent

      Kan jag meritpoängskomplettera med en gymnasieexamen från 2021?

      Jag tog studenten 2021 och jag vill läsa beteendevetenskapligt kandidatprogram i Lund till hösten 2023. Intagningsgränsen hösten 22 var 20,31 i urvalsgrupp B1 (utan komplettering) och jag har 20,13 (varav 2,0 meritpoäng) vilket gör att jag inte ligger på den säkra sidan. Det finns ju urvalsgrupp...

      Peter: : Hej Sara!Antagningsgränserna går upp och ner. Ingen vet med säkerhet hur högt antagningsgränsen hämnar nästa gång. Om du kan få upp antal... Läs hela svaret
    • Linn Daum

      Får man de extra meritpoängen plus det betyget man fick i en kurs?

      Hej! Jag går mitt sista år på gymnasiet just nu. Jag läser ett fjärde tekniskt år och har sex kurser kvar och ligger just nu på 17,78 i meritvärde, däribland ett D i matte 2b. Mitt mål är att försöka komma in på juristprogrammet till höst (kommer nog inte komma in men värt ett försök), och...

      Mikael: : Du förlorar inget på att göra prövning i spanska 3. Du förlorar inte ditt betyg i spanska 1. Satta betyg gäller. De försvinner inte. Boka gärna... Läs hela svaret
    • Agata

      Påverkas meritpoäng av betyg?

      Hej! Jag undrar om meritpoängen ändras beroende på vilket betyg man får? Jag vill läsa en kurs Moderna Språk 4. Jag vet att man kan få 1 meritpoäng för den kursen. Får man 1 poäng oavsett om man får betyget E eller A i kursen? Eller får man t.ex. 1 meritpoäng om man får betyget A, 0,75...

      Anna: : Hej Agata!Du får gärna läsa en sammanfattning på gymnasieGuiden.se/merit där det bl.a förklaras om att betyg i kurser som ger dig meritpoäng räknas även in i ditt... Läs hela svaret
    • Gerda

      Engelska 7, extra poäng?

      Hej jag vet att man brukar få nån extra poäng då man läser engelska 7 på gymnasium, men hur mycket får man? Har läst att det är max 1,0 meritpoäng, men vad menar de med "max" kan man få mindre?hur avgörs det?

      Julia: : Hej Gerda,betyget i engelska 7 räknas även in i den studerandes Jämförelsetal, alltså i snittbetyget, på så sätt kan höjningen av meritvärde bli både lägre och även... Läs hela svaret
    • Cecilia

      Kan jag fortfarande få betyg om jag inte gör alla moment i Idrott 1?

      Hej! Det är så att jag alltid haft det svårt med idrott och den pågående situationen gör det inte bättre då man ska spela in sig själv när man ska t.ex ska dansa, hjula och liknande. Vilket jag varken gjort eller planerar att göra, dessutom så har jag liksom inte förutsättningarna för att göra...

      Julia: : Hej Cecilia,vi rekommenderar att utföra alla moment och inte hoppa över några av dem.Betygssättningen är det läraren som ansvarar för för att det... Läs hela svaret
    • Ali

      Meritpoäng i flera kurser ?

      Hej SYV! Jag ska söka till datateknik i hösten och man kan få meritpoäng i bl.a. matte 5, eng 7, moderna språk steg 3, 4 , 5. Problemet är att jag har betyg i alla dessa ämne som ger mig över 3 meritpoäng vilket är inte möjligt då...

      Mikael: : Hej Ali,antagning.se räknar till din fördel. Om det är möjligt att välja räkna in de kurser i vilka du har högre betyg och låta bli räkna in de kurser i vilka du har lägre betyg,... Läs hela svaret
    • Ali

      Kommer jag att få extra meritpoäng?

      Hej! En komlicerad fråga. Jag gick ut gymnasiet 2017 och vill göra prövning i kursen moderna språk steg 4 som har 1 meritpoäng. Som jag har räknat så har jag 0,85 meritpoäng (av 1) på Matte 5 och 0,9 meritpoäng (av 1) på engelska 7....

      Milla : : Max meritpoäng är 2.5 och om du får godkänt betyg i mod.sptåk 4, uppnår du Max. Sedan räknascäven betygen in i jämförelsetal och det höjning av meritvärde kan bli mer eller mindre.
    • Keith

      Vad krävs för att läsa en grundkurs?

      Hejsan! Funderar på att söka till kriminologi grundkurs på Malmö universitet nu till våren. Jag undrar hur vad som gäller när man säger till en grundkurs. Att det krävs grundläggande behörighet vet jag. Men hur är det med meritpoäng? Söker man in på grundkurser med meritpoäng? Om man gör det,...

      Anna: : Hej Keith,om du menar den här kursen - edu.mau.se/sv/Course/HS112B så krävs det för Särskild behörighet att man har godkänt betyg i Samhällskunskap 1b. *******Vad gäller... Läs hela svaret
    • Ranosh

      Vad kan jag jobba utomlands?

      Hej, Jag går etta på humanistiska och tänker välja inriktning språk. Man kan inte få meritpoäng på franska om det är steg1, och jag vill då byta till arabiska steg3 som moderna språk för att få meritpoäng. Men det...

      Julia: : Hur gammal är du ? Om du är under 18 år, bestämmer dina vårdnadshavare, var du bor och om du går lov att hoppa av skolan. Om du är över 18 år, får du bestämma... Läs hela svaret