Sandra

    Hej! Har en fråga gällande anstånd. Kom in på utbildningen som förstahandsval, vilket gör mig jätteglad såklart. Men jag har en psykiatrisk diagnos och påbörjade en behandling innan jag sökte för universitetet, jag trodde att jag skulle må bättre mycket snabbare. Det har utvecklats mycket på positivt sätt, men jag är inte där ännu. Allting blir tuffare då jag måste flytta hemifrån för utbildningen när jag inte är helt hundra. "För att få anstånd måste man ha särskilda skäl. Dessa skäl ska man inte ha känt till eller kunnat förutse när man anmälde sig till utbildningen; de ska också vara av den karaktären att man inte själv råder över dem." står det på skolans hemsida. Jag har ju känt till min diagnos innan, men jag kan ju inte veta hur snabbt jag mår bättre med hjälp av min behandling när jag sökte. Min fråga är egentligen: Är en diagnos/sjukdom rimlig orsak till att få anstånd? Eller måste jag hoppa av och söka om på nytt?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,

    jag tycker att din förklaring låter som rimlig och jag hoppas och tror att din ansökan om anstånd blir beviljad.

    Vänliga hälsningar
    Julia syv