Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, se gärna info på antagning.se/se/vanliga-fragor/kan-jag-andra-ordningen-i-min-anmalan

    av vilken framgår att ändra ordning i alternativen i en högskoleanmälan kan man till ochmed sista anmälningsdag, vilket var i mitten på april och fram till första urvalet kan du endast stryka alternativen och på så sätt flytta upp ditt sista alternativ till första plats, men då blir det också ditt enda alternativ.

    Du kan ringa till Antagning.se på vardagar kl.9-16 på tel.nr 0771-550720

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Men just nu är jag osäker mellan 3 utbildningar: sjuksköterska, lärare och socionom. Jag hade lagt sjuksköterska först. Om der blir så stt jag blir antagen på sjuksköterska men märker redan vid första veckan när universitetet börjar att jag inte är nöjd, kan jag då hoppa till lärarutbildningen eller socionomutbildningen om det blir så att vissa hoppar av från de också? Alltså kan jag hoppa till ett annat inom de närmsta veckorna när universitetet börjar?
    • Julia : Om det står sökande i RESERV till de andra utbildningar, till vilka du vill "hoppa in", då kommer reserv-sökande kallas in och få möjlighet att börja där. Om en situation uppstår att det ej finns några som står i RESERV eller om så många hoppar av att alla reserver kommer in och det ändå finns ledig plats, och du är behörig till den utbildningen - i så fall ser jag inte några hinder att du kan bli antagen även ett par veckor in på utbildningen. Min erfarenhet är att det upp till en månad "in på utbildningen" kan nya personer tas in (men det finns så klart inga garantier); utbildningsansvariga kan sätta stopp för nyantagning mycket tidigare än en månad in på utbildningen (och detta även om ledig plats egentligen finns).
    • : Men kan man hamna i reserv på återstående även om mam fått plats och blivit antagen på den innan?
    • Julia : Man ställs i RESERV på de Högre prioriterade alternativ, till vilka man är behörig. De lägre prioriterade - stryks, om du blir antagen till ett högre prioriterat alternativ. Det är i alla fall som jag fattar det. Men vi på Fråga syv jobbar inte direkt med antagning till högskoleutb., du kan därför med fördel kontakta Antagning.se, som gör det. Det som står på www.antagning.se gäller. Är det ngt.s om är oklart kring info på www.antagning.se rekommenderas det att direktkontakta personal som just jobbar med antagning för att det är de som vet bäst.
    Läs alla kommentarer