Lilis
    Kan en rektor neka antagning efter jullovet om det finns platser kvar?
    Jag vill byta skola efter jullovet, har fått veta i början av terminen att man läser samma sak, det är samma program. Då fanns det inga platser men nu när det finns plats får jag nej.
    Gymnasieskola
    • Milla : Ser att du skriver att det är på gymnasiet du läser. Svar på din fråga: rektor har rätt att vägra ta in nya elever även om det finns ledig plats. Det du har Rätt till är att söka om till åk1 till nästa höst och i fall du får plats när du konkurrerar med dina betyg från åk 9 på nytt, då kan inte rektor säga Nej. Det krävs mycket anpassning för skolan för att ta in nya elever efter utbildnings start. Du kan be om förklaring till varför rektor säger nej men du har inte laglig rätt att komma in på utbildningen om rektor säger nej. Tyvärr är det så. Du kan vända dig till rektors chef och klaga/begära förklaring och det kan kanske hjälpa. Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Det är viktigt att veta om det är grundskola eller gymnasiet din fråga gäller. Jag blir osäker då jag ser att du är 14 år.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Tyvärr så kan du inte kräva att få gå på en gymnasieskola. För det första, så är inte gymnasiet obligatoriskt att gå på, dvs man går om man kan och vill.
    Att det "finns plats" är det svårt att bevisa: att någon elev slutar betyder inte alltid att nu finns det plats för att ibland gör skolorna "överintag" dvs tar in fler elever just med tanke på att några kommer att sluta.
    Sedan är det så att vissa fall måste gå före: t.ex om en familj flyttar pga föräldrarna fick jobb på annan ort, då måste kommunen dit familjen flyttar erbjuda plats på samma utbildning som barnen har påbörjat i sin gamla kommun... Och rektor fick kanske redan besked på att någon elev är "på ingång".
    Du kan söka om till nästa år och i fall du kommer in genom att konkurrera med dina betyg, då har du din plats bokad för dig.
    Du kan förklara mer kring din situation och varför du vill byta, så kanske vi kan ge dig ett annat svar och hjälp att lösa din situation.
    Mvh Milla SYV
    • : Det gäller gymnasiet
    • Milla : Jag har svarat som kommentar till din fråga men jag ska också skriva ett utökat svar till dig nu.
    • : Rektorn i frågan sa i mitten av september att om det hade varit platser kvar hade jag fått byta för vi läser samma sak. Nu när det finns två platser säger han att det är försent!
    • : Jag känner att jag har hamnat på fel skola och har tappat motivationen! Ingen i klassen är motiverad, jag vill mer än de flesta!
    • Anna : Jag kommer nu att skriva ett nytt svar - utifrån din kommentar.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    Det är jättebra att du vill "mer än de flesta"!

    Du kan försöka motivera för rektor på den skolan dit du vill byta - varför du vill gå på just deras skola och vi hoppas att det hjälper. Rent formellt, så kan varken jag eller någon annan SYV bestämma eller göra något för att se till att du får byta.
    Rektor på programmet ansvarar för att det fungerar bra för alla elever som redan går på programmet. Det är rektors första och viktigaste prioritet. De kanske sa på skolan att efter ett visst datum, så tar de inte in nya elever.

    Du kanske kan fråga på någon annan skola? eller så kan du söka om till åk1 nästa år?
    Du kan också fråga rektor på den skolan dit du vill byta - i fall det blir möjligt under sommarlovet, efter det att betygen i kurserna i åk1 är satta. Om ni läser samma kurser på din skola och på den skolan, dit du vill byta - så kanske det inte är något större problem att byta skola efter åk1 - innan åk2?

    Du kan också ett alternativ att ta mer personligt ansvar för dina studier och läsa på - mer eller mindre på egen hand och använda lärare som handledare. Information finns ju i läroböckerna och det går också att hitta på internet.
    I matte finns det en jättebra sida som jag varmt kan rekommendera - www.matteboken.se där alla mattekurser är upplagda för repetition och för självstudier.

    Att andra i klassen inte är motiverade kan du vända till din fördel.
    Jämför en klass där 30 elever kämpar för att få lärarens uppmärksamhet, att få tid att fråga läraren om något men en klass där det är bara några få elever eller kanske bara du, som vill ställa frågor till läraren och ber om extra hjälp.
    Testa att inte bry dig om vad andra elever i din klass gör.
    Gör det DU VILL GÖRA! Gör dina läxor, läs "framåt" i läroböckerna. Om det är något du inte förstår, fråga läraren. Om det är stökigt på lektionerna, ställ frågor till läraren via mail eller fråga lärarna: på vilket sätt du kan få svar på dina frågor - om du kan få en kvart i veckan för en personlig genomgång med läraren i de ämnena som du har lite svårare för eller i de ämnen som du är mest intresserad av och som du gillar mest?

    Det är inte alls säkert det blir så stor skillnad om du får byta skola. I varje klass finns det elever som är mer engagerade och som är mindre intresserade. Men många engagerade elever kan det bli kamp om lärartid och uppmärksamhet och du kanske får mindre stöd och hjälp än du kan få på din nuvarande skola.

    Om du utarbetar din egen personliga inlärlingssätt som passar dig - har du nytta av den för all framtid.
    På högskola är man väldigt mycket utlämnad "till sig själv". Det är väldigt mycket självstudier på alla eftergymnasiala utbildningar och i fall du planerar att läsa efter gymnasiet också, är det jättebra om du redan på gymnasiet kan lära dig att LÄRA DIG SJÄLV. Det kan bli den bästa investering som du kan göra i dig själv - att ägna tid åt att lära dig HUR DU LÄR DIG PÅ BÄSTA SÄTT på egen hand. Vid behov (om du kör fast) bör du givetvis kunna fråga läraren om hjälp.

    Fundera lite på mitt förslag om självstudier och kika på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik där vi samlade våra bästa tips om studieteknik.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Lycka till!
    ANNA