Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Erik,

    så som det funkar idag är att man måste ha både Grundläggande och Särskild behörighet till "sin högskoleutbildning" och för det räcker det med endast godkända betyg. Man konkurrerar i så fall i betygsgruppen men kanske inte kommer in.

    Med resultat av högskoleprovet konkurrerar man i HP-urvalsgruppen. Hur högt resultat på Högskoleprovet som kommer att ge plats, kan man inte veta på förhand. Du skriver att du har resultat på Högskoleprovet som "mer än väl räcker för att komma in på de utbildnignar" du önskar komma in på, men det kan du inte veta. :) Ingen kan veta det. Du tittar på HP-gräns som fanns i fjol och under de föregående antagningstillfällena. Hur det blir framöver är det ingen som vet. Antal utbildningsplatser ställs mot de sökande med de HP-resultat som de har eller kommer att få. Om ett är kommer du konkurrera mot HP-resultat som ännu inte finns, för att folk har ännu inte anmält sig till att göra högdkoleprovet... gränsen för vilket HP-resultat som kommer att ge plats på samma utbildning i framtiden kan ändras (och kan ändras ganska mycket, dessutom). Det finns ingen garantí.

    Det jag kan råda dig att göra är att - försöka, om du kan, höja ditt meritvärde så att du kanske ska ha en chans även i betygsgruppen och att göra HP ännu en gång för att försöka höja resultatet ännu lite till - för att få en bättre chans att få en utbildningsplats när du väl vill ha utbildningsplats.

    Det finns också förslag på att korta giltighetstid på HP-resultatet för dagens 5 år till 3 år. Om det blir verklighet av de planer/förslagen vet vi ännu inte.

    Hälsningar och lycka till!

    Peter