Ludwig

    Hej! Jag undrar om jag kan bli antagen till BTH program "Fysisk planering" som är grundutbildningen till att bli planeringsarkitekt även om jag inte har matematik 3b/c. Alltså genom reell kompetens? Jag är jätteintresserad av hållbar utveckling, särskilt i samband med stadsplanering så detta program verkar vara något för mig! Men mitt egna driv och intresse spelar väl ingen roll då vad det verkar som så måste jag bevisa att jag besitter dessa mattekunskaper utan att ha läst kursen? Samt att man läser ingen direkt mattekurs i programmet? Utan antar att man använder de vid sidan om? (Jag läser just nu också en kurs på komvux så hinner inte att också läsa upp matematik 3b innan sista kompletteringsdag för höstens ansökan i år. ) mvh Ludwig

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ludwig,

    om du är intresserad av den här utb: bth.se/utbildning/program- så kräver den för SÄRSKILD BEHÖRIGHET matte 3 och samhällskunskap 1b.
    "Reell kompetens" handlar om att uppnå Grundläggande behörighet. Särskild behörighet till svenska högskoleutbildningar måste man alltid ha. Och vi på Fråga syv bestämmer inte reglerna för behörighet, det jag kan säga att jag tror inte du kommer prövas till den utb. utan kommer få svar OBEHÖRIG om du inte senast sista kompletteringsdag kan ladda upp godkänt betyg i matte 3 (3b eller 3c) på din inloggning på Antagning.se
    Prata med antagningsgruppen på BTH, om du vill. Jag tror inte det kommer ge det resultat du önskar. Jag tror inte du kan få dispens från kravet på matte 3 behörighet... Du kan söka senare när du blir behörig; du kan också titta på andra utbildningar som inte kräver matte 3.
    Kika även på yrkeshögskoleutbildningar. Yh kan till skillnad från högskola-universitet bevilja undantag från behörighetskraven. Yh kan ta in obehöriga. Se utbud av yh-utb på www.yhguiden.se

    Liselotte