Hejsan!
    Man måste vara Behörig till basåret och sedan konkurrerar man med sina betyg och/eller med resultat av Högskoleprovet.
    Se t.ex. på http://www.hig.se/NZBAR
    behörighet till alla högskoleutbildningar är alltid Grundläggande behörighet och till just den utbildningen (länk ovan) är särskild behörighet - godkänt betyg i matematik 2. Just den den här utbildningen är platserna fördelade så här: 60% av platserna - på betyg
    och 40% av platserna - fördelas utifrån resultat av Högskoleprovet.

    Det finns ett stort antal Tekniska och Naturvetenskapliga basår och även basterminer - på olika högskolor.
    Till alla dem måste man ha Grundläggande behörighet, men särskild behörighet kan vara Matematik 3 (så är det det bl a i Göteborg & Stockholm). Procentuell fördelning av platserna kan också variera - kan t.ex. vara 50-50 (hälften på betyg och hälften på HP).

    Det är bra att titta på just den eller de utbildningar som du är intresserad av. Du kommer garanterat behöva uppnå Grundläggande behörighet + lägst godkänt betyg i Matematik 2.
    Du kan behöva godkänt betyg i Matematik 3.
    Det är en fördel om du gör högskoleprovet.

    Bästa hälsningar
    ANNA
    • : Tack! Ungefär hur många platser finns det på varje skola?
    • Milla : Det visade sig en svår fråga att svara på - om antal platser på högskolorna.. jag skriver ett nytt svar till dig nu.
    • Anna : Ang.antal platser på olika högskoleutbildningar ber jag dig att du tar direkt kontakt med Katarina Sentell Systemförvaltning och Systemdrift [email protected] Telefon: 010-470 05 11 Växel: 010-470 03 00 Universitets- och högskolerådet Box 45093 104 30 Stockholm och ställer din fråga till henne.
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej J!
    Det visade sig att det är ganska svårt att få veta hur många utbildningsplatser till olika högskoleutbildningar som finns.
    Det kan IBLAND stå på utbildningens egen hemsida - men ofta gör det inte det.
    Då kan man kontakta ansvariga för just den utbildningen och fråga - hur många utbildningsplatser kommer det att "öppnas" till nästa antagning.
    Detta är ett "jättejobb" som inte vi på Fråga SYV är beredda att lägga tid på. Vår bedömning är att det för dina chanser att komma in, spelar ingen roll - hur många PLATSER det blir. Det som spelar roll är om du är
    1. behörig
    2. hur stor "konkurrenskraft" du har i dina betyg
    3. om du gör Högskoleprovet - får du en extrachans (för att då prövas du även i HP urvalsgruppen).

    Men vi har nu kontaktat Antagning.se och fick svar att
    a) de har inte info om antal utbildningsplatser på högskoleutbildningar i någon Öppen register och det krävs att lägga tid och arbete på att få ett "urdrag" med den info som du efterfrågar
    b) om de ska göra det jobbet kommer det att kosta "pengar" - svarade dem i telefon.
    På frågan om hur mycket "pengar" det skulle kosta, bad Antagning.se att få återkomma.

    Vi hör av oss när vi får svar från Antagning.se om vad det skulle kosta att få ett sådant urdrag - med info som du vill ha.
    Vi på Fråga SYV kommer inte att beställa den info och betala för den för att vi tycker inte det är info som skulle vara till någon reell hjälp för någon sökande.

    Är du nyfiken, kan du välja
    - att beställa svar från Antagning.se och betala till dem vad det kostar
    - att leta på alla hemsidor och få några siffror om antal utbildningsplatser
    - att kontakta varje högskola/universitet som erbjuder basår och fråga om antal platser på utbildningen.

    OBS! Antagning.se sa också att "högskola kan ju ändra antal platser också", vilket betyder att den siffra som du får idag, kan bli både mindre och större när det verkligen "gäller".

    Om du själv hittar någon hemsida eller någon annan "plats" där antal platser till basår (och andra högskoleutbildningar uppges) är vi tacksamma om du tipsar oss!

    Bästa hälsningar & lycka till med dina studier!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare