Sandra
    Hej,
    Jag har sökt flera program på olika yrkeshögskolor med start till hösten. Idag fick jag besked om att jag har kommit in på en av dom, men det är inte den skolan jag helst vill studera på. De vill att jag tackar innan 15 juni, men några av de andra skolorna jag har sökt skickar inte ut antagningar fören 20-21 juni.
    Vad händer om jag tackar ja till denna skolan jag kommit in på? "Förlorar" jag min plats/ chans till plats på de andra programmen jag sökt?
    Om jag skulle komma in på en annan linje veckan efter, kan jag då tacka nej till den första utbildningen och tacka ja till den senare?
    Ser de olika skolorna att jag tackat ja till en annan linje eller inte? Om det spelar någon roll har jag ansökt och fått all informasjon/alla besked genom yh-antagning.se
    Hittade en liknande fråga från ett par år sedan men behöver verkligen veta vad som gäller idag/ i år.

    Mvh Sandra

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du bär tackar ja till denna skolan som du kom in på  om du kan tänka dig läsa där, även om det är ”i värsta fall” och du förlorar inte plats/ chans till plats på de andra utbildningar du sökt.
    Om du skulle komma in på en annan utbildning veckan efter, kan di då tacka nej till den första utbildningen och tacka ja till den andra, det går bra att göra så.

    Yrkeshögskolorna kan endast se ansökningar som du gjorde till deras skola, inte till andra skolor.

    Studie- och yrkesvägledare