Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Robin,
    lärarutbildningar ligger i Sverige på Högskolenivå och just högskoleutbildningar går strikt på "formell behörighet". Obehöriga får svar OBEHÖRIG och deltar inte i konkurrensen.

    Jag tänker på följande lösningar:
    - på heltid (på flex eller distans) kan man läsa matte 2, på komvux, på fem veckor; det är OK med den lättare kurs Matematik 2a och med endast E betyget i den; så, sök till komvux!
    - det kanske går att hitta lärarutbildningar (Idrottslärare) som inte kräver matte 2;
    - du kan testa kontakta Antagningsgruppen på just det lärosäte som du vill söka till och höra med dem - i fall det går att få ett undantag från kravet på matte 2 (som regel, kan man inte få ett sådan undantag, men jag tänker på att lärare är bristyrke och om tomma platser ska finnas på programmet .... plus sedan också  beroende på vilket ditt andra, bi-ämne blir, förutom Idrott - så kanske-kanske skulle du kunna komma in även utan matte 2 betyget; eller så kanske du kan få "anstånd" på så sätt att du lovar att Under utbildningens gång läsa in matte 2).

    Kika kanske också på utbilndingar inom Andra Skolformer, t.ex finns det inom yrkeshögskola utbildningar till Lärarassistent och till Studiehandledare.
    Och under jan-febr 2020 kommer även nya ykeshögskoleutbildningar dyka upp på www.yhguiden.se

    Vänligen
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare