Sami
    Hej,

    är i en process för utomlandsstudier och har fått instruktioner och ett formulär, ett intyg om behörighet, som student kontakta antagningsenheten vid svenska universitet som kan intyga min behörighet för programmet.
    Är aningen oredig när det gäller vem jag skall kontakta härnäst för att få ett intyg, är det syv på närmsta universitet? antagnings ansvarig på universitetet?

    Uppskattar all hjälp!

    Mvh
    Sami

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sami, se på https://www.uhr.se/studier-och-antagning/Studier-utomlands/Intyg-for-utlandsstudier/ om det är den info du söker efter.

    mvh

    ANNA

    • :

      Hej Anna, så här följer instruktionen per ord
      "Intyg om behörighet att söka till olika utbildningar vid svenska universitet. Som student bör du kontakta Antagningsenheten vid svenska universitet som kan intyga att du är behörig för att läsa på svenskt universitet. Om du inte är behörig att läsa en utbildning i Sverige får du inte heller läsa motsvarande utbildning i Italien. Be Antagningsenheten intyga ditt genomsnittbetyg, kryssa för antingen ”ja” eller ”nej” vid varje ämne, samt, i den händelse ett ämne inte finns med på listan, fylla i detta under ”annat”;"

      Går detta att få intygat via en antagningshandläggare på universitetet?

      Mvh Sami

    • Julia :

      Japp, se info på länken som ANNA skickade i sitt svar till dig - jag tror det är det Intyget du behöver. Lycka till!

    • :

      Hej Julia, kan en antagnings ansvarig vid närmsta universitet intyga formuläret https://ambstoccolma.esteri.it/resource/2008/02/20186_f_amb61DichiarazionedivaloreINTYG220208.pdf ?

      Med att jag redovisar mina slutbetyg till administration och andra respektive uppgifter. Istället för UHR tro?

      Fick antagningsbeskedet i veckan, skolstart om en vecka och skulle behöva formulären berättigade snarast.

      Mvh
      Sami

    • Julia : Ansök om Intyget hos UHR snarast. Men sedan förlorar du inget om du även kontaktar antagningsgruppen på det närmsta universitet och frågar om de kan intyga formuläret... sedan är en stor fråga om den skola i italien som du söker till godkänner det intygandet... det kan inte vi här på Fråga SYV svara på.
    Läs alla kommentarer