Alice

    Hej, har märkt att antagningspoängen för att komma in på en särskild utbildning är lägre om man testas i behörighetsgrupp nummer 2. Det vill säga om man kompletterat sina gymnasiebetyg. Om jag efter gymnasiet väljer att plugga upp t.ex en mattekurs, kommer jag då testas i grupp nummer 1 SAMT 2 och högskolepoäng ( om jag skriver högskoleprovet). Det vill säga har jag större chans att komma in på en utbildning om jag kompletterar gymnasiebetygen med en kurs och därmed testas i tre olika behörighetsgrupper?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alice,
    ja, om du kompletterar efter gymnasiet, men redan på gymnasiet blev behörig, då testas du i både BI och BII.

    Har du ett giltigt resultat från högskoleprovet, testas du även i HP-urvalet.

    Vänligen
    Julia syv