Mohammad
    Hej!
    Jag har en fråga angående antagningspoäng, alltså om jag ansöker om senare del av programmet ej åk 1, där jag ska ha fått 35 HP, vid vilket urvalsgrupp hamnar jag? Och hur räknas antagningspoäng? Är de de samma från gymnasiet eller en ny urvalsgrupp samt en ny antagningspoäng?

    Och vad betyder urvalsgrupp SDP?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    allmänt gäller:
    För att kunna bli antagen till senare del av ett program måste man uppfylla de särskilda behörighets­krav som gällde till programmets första termin samt ha, med godkända resultat, läst kurser motsvarade programmets tidigare terminer.
    Observera att det för vissa program krävs ett antagnings- eller arbetsprov för behörighet. Om det är fler sökande än det finns lediga platser görs ett urval, som ofta baserats på det antal högskolepoäng som uppnåtts senast sista anmälningsdag.
    Studenter vid samma lärosäte kan beviljas förtur till lediga platser på senare del av program.
    ******
    Det avgörande för att kunna komma in på senare del av ett program kan vara Hur många högskolepoäng (totalt) som den sökande har klarat av.

    Tips! läs noga på den aktuella utbildningens hemsida. Vid frågor - var god kontakta de utbildningsansvariga på den aktuella utbildningen.

    Vänligen och lycka till!
    Julia syv

    • :

      Jag läser samhällsbyggnad civilingenjör programmet på chalmers och vill byta till högskoleingenjör av samma program vid samma universitet asså chalmers.

    • : Menar du med ”det antal högskolepoäng som uppnåtts senast sista anmälningsdag.” högskolepoäng som man fått i första året av programmet eller kurser som man läste på gymnasiet?
    • Julia : "högskolepoäng" är det de godkända kurser på Högskolor och universitet. Det man läste på gymnasiet var kurser som mäts i "gymnasiepoäng".