Melina

    Hej! Jag ville veta hur mpnga poäng man behöver för att komma in på naturvetenskapsprogrammet med särskild inriktning arkitektur på blackebergs gymnasium. Jag använde mig av en hemsida som jag tror hette gyantagning och där stod det att man behöver 363.3 poäng! Men max är ju 340 så jag antog stt det antingen stod fel eller att det är något annat som räknas? Mvh Melina

    2 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej!

    När det gäller Blackebergsgymnasium så stämmer det att statistiken finns på gyantagningen.se
    Det stämmer att det står 363,5 och jag förstår att det är lite förvirrande, för precis som du skriver är det högsta du kan ha 340p.
    Anledningen till att det står så beror på att elever som söker profilen arkitekt behöver göra ett arbetsprov. På provet får du sedan poäng, poängen adderas därefter med betyget, därför blir det högre just för den specifika inriktningen.

    Information:

    Särskild variant arkitektur

    Utbildningen syftar till att ge dig med både naturvetenskapligt- och bildintresse möjlighet att fördjupa dig inom bägge områdena. Kombinationen v teori och kreativitet ger en bra balans i studierna, stimulerar båda hjärnhalvorna och ger ökade möjligheter till hög måluppfyllelse i alla ämnen. Om du vill ha behörighet för naturvetenskapliga och tekniska utbildningar på högskolan så ger vi dig möjlighet att läsa kursen Fysik 2 som eget val, vilket ger samma breda behörighet som det klassiska naturvetenskapsprogrammet inriktning natur.
    Du som har funderingar på att bli arkitekt kan förbereda dig för arkitektprovet eller andra praktiska prov till konstnärliga utbildningar när du läser kurserna Bild och form 1, Design och Arkitektur. I åk tre kan du som är intresserad av scenografi välja kursen Estetisk kommunikation där du får möjlighet att arbeta fram scenografin i en musikaluppsättning.

    För att antas ska du minst ha betyget C i bild. Du ska också lämna in arbetsprover.

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej!

    När det gäller Blackebergsgymnasium så stämmer det att statistiken finns på gyantagningen.se
    Det stämmer att det står 363,5 och jag förstår att det är lite förvirrande, för precis som du skriver är det högsta du kan ha 340p.
    Anledningen till att det står så beror på att elever som söker profilen arkitekt behöver göra ett arbetsprov. På provet får du sedan poäng, poängen adderas därefter med betyget, därför blir det högre just för den specifika inriktningen.

    Information:

    Särskild variant arkitektur

    Utbildningen syftar till att ge dig med både naturvetenskapligt- och bildintresse möjlighet att fördjupa dig inom bägge områdena. Kombinationen v teori och kreativitet ger en bra balans i studierna, stimulerar båda hjärnhalvorna och ger ökade möjligheter till hög måluppfyllelse i alla ämnen. Om du vill ha behörighet för naturvetenskapliga och tekniska utbildningar på högskolan så ger vi dig möjlighet att läsa kursen Fysik 2 som eget val, vilket ger samma breda behörighet som det klassiska naturvetenskapsprogrammet inriktning natur.
    Du som har funderingar på att bli arkitekt kan förbereda dig för arkitektprovet eller andra praktiska prov till konstnärliga utbildningar när du läser kurserna Bild och form 1, Design och Arkitektur. I åk tre kan du som är intresserad av scenografi välja kursen Estetisk kommunikation där du får möjlighet att arbeta fram scenografin i en musikaluppsättning.

    För att antas ska du minst ha betyget C i bild. Du ska också lämna in arbetsprover.

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare