Gäst
    Undrar hur många gymnasieskolor vi har i Sthlms län nu 2016, gärna uppdelat på kommunala å fristående.
    Å hur många sökande elever finns det i år till gymnasiet?
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Antal gymnasieskolor i Stockholms län, som tar in elever till åk1 hösten 2016, är enligt våra uppgifter 203 stycken, se här >>

    av dem finns det 18 gymnasieskolor: Min skola Norsborg>> och Min skola Östermalm>>, Kryssargymnasiet>>, Kista gysärskola>>, VIP i Solna>>, Heldagsskolan Rullen>>, Björknäs gysärskola>>, Äventyrskolan>>Saltåskolan>>, Myrans Heldagsskola>>, Move&Walk Solna>>, Lindeparkens gysär>>Lidingö gymnasiesärskola>>Kung Saga>>, Gymnasiesärskola Ikasus>>, Helenedals>>, Balder hus>>, och Foucault>> som tar in endast särskoleelever.

    Då återstår det 185 gymnasieskolor i Stockholms län, som tar in elever som inte är särskoleelever.

    Förutom kommunala och fristående, finns det också Landstingsdrivna gymnasieskolor, t.ex Berga Naturbruksgymnasium>>

    Angående antal elever som söker till gymnasiet, måste jag hänvisa till gymnasieantagningen i Stockholms län, här är deras kontaktuppgifter: Epost:[email protected]
    Tel:08-58 00 80 00

    Ang.antal sökande är det en svår fråga att ge exakt svar på bl a på grund av elever skrivna inom Stockholms län kan söka till skolorna som ligger utanför Sthm län och de elever som är folkbokförda i andra län kan söka till skolorna i Sthm län och eleverna kan ändra sina ansökningar under omval/nyval - så statistiken kan ändras inom de närmsta veckorna ganska mycket.

    http://antagningskanslier.se/ finns mycket bra information, bl a vilka personer på gymnasieantagningen som är ansvariga för antagning till vissa skolor och vilka gymnasieskolor som har egen antagning, dvs man söker direkt till skolorna.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA