Ali Reza
    Hej undrar om en inlämnings uppgift (argumenterande text) där i instruktionerna står att texten ska vara på ca 1000 ord, kan bedömas med F om den är på 1350 ord? Alltså hur stränga är lärarna i gymnasiet gällande antal ord i ett text? Texten jag pratar om är i engelska 7 och borde va totalt på 1000 ord. Tyvärr blev den 1350 ord (950 ord text och 400 ord källkritik) lite orolig faktiskt?
    • Anonym Kanin :

      Korta ned den till 1000 ord skulle jag säga. Mina lärare var inte stenhårda med sådant, men att kunna följa instruktioner kommer bli viktigare ju högre upp på 'utbildningstrappan' du kommer, mera så i arbetslivet. Det finns ett kunskapskrav i engelska 7 som säger att '[...] samt genom att med gott resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet'. Din lärare skulle kunna tolka 1350 ord som att du inte kan följa instruktioner, rent hypotetiskt, vilket kan vara avgörande mellan ett A och ett B. Då kunskapskraven är helt subjektiva är det svårt att säga hur din lärare kommer bedöma. Ta bort överflödiga ord och meningar och stanna på den säkra sidan är mitt tips.

    • Anonym Kanin :

      Du kan alternativt fråga läraren direkt om du tar tid över.

    • : Lyckads skicka den precis innan deadline. O har inte tid o ändra texten. Bara tänkte fråga om någon har erfarenhet på detta?
    • Anonym Kanin : Då är det inte mycket mer du kan göra. Vi får hoppas att läraren är mild i sin bedömning.
    • : Verkligen, får jag E på den kurs är jag in på min drömutbildning. Tack.
    • Anna : Fråga SYV önskar dig Lycka till & håller tummarna för dig!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ali Reza;
    som studerande ska man försöka följa lärarens instruktioner så noga man kan.
    ***
    Undrar om det är "minst tusen ord" som texten ska vara på, och i så fall är det ingen fara alls med en längre text. Eller så är det övning i att uttrycka som kort - och i så fall bör man försöka korta ner texten och inte överskrida 1.000 ord.
    Läs noga vad som står om uppgiften - om det är "max 1.000 ord", "minst 1.000 ord" eller ngt. annat. Är du osäker, fråga läraren.
    Om du känner att du inte kan korta ner din text, lämna den som den är.
    Vi på fråga SYV är inte lärare i engelska och inte lärare, över huvudet taget och SYV sätter inte betyg; så vi kan egentligen inte svara på den typen av frågor, tyvärr; detta för att det ligger utanför vår kompetensområde.
    Men vi önskar dig LYCKA TILL och kommer att hålla tummarna för dig!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Det står i intruktionen: ”Completed it should consist of about 1000 words”. Och jag vet inte om källkritiken räknas med eller inte för man borde använda minst två källor och sedan kritisera dem. Jag råkade använda 6 källor o kritiserade alla dem.
    • Anna : "About 1.000 words" är ju "på ungefär" - då är det inte så noga... Om Källkritiken räknas in eller inte, borde du hade frågat när ni fick uppgiften. Det kan inte vi veta - vad er lärare ger er för en uppgift. Men vi hoppas givetvis att det går bra och du får ett godkänt betyg.