Gustaf
    Hej! Jag har en fråga angående utländska betyg. Jag vet att betyg under ett utbytesår inte spelar någon roll för min svenska skolgång, men kan jag använda mina betyg och mitt "graduation diploma" från utbytesåret i USA för att söka inom t.ex kategorin för utländska studenter när jag söker till universitet i Sverige? Jag fick nämligen A och A+ i allt, vilket är bättre än mina svenska betyg, och tänker att det kan öka chansen för att komma in på olika utbildningar. Jag läser natur och har därför behörighet till i stort sett alla utbildningar, men undrar helt enkelt om jag kan ha kvar behörigheten och även söka i kvotgruppen för internationella studenter och komma in den vägen?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Gustaf!

    Om du läst på gymnasiet i Sverige och söker direkt till högskola/universitet utan komplettering så söker du i samma grupp om du söker med en utländsk utbildning (med komplettering).

    Men du behöver då ha motsvarande utbildning som "svensk gymnasieexamen" ett utbytes år är därför inte likvärdigt.

    På antagning.se kan du läsa mer om betygsgrupp 1>

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare