Oskar

    Är skolan skyldig att ordna reseersättning alternativt boende under en APL-period? Jag ska ut på APL så småningom men en plats länkad till aktuell kurs finns inte i närheten av min hemstad (pendlar). Däremot har jag hittat en plats som ligger X antal mil bort vilket gör att pendling utan ersättning inte är möjligt. Skolan vägrar hjälpa mig genom att åtminstone erbjuda ett boende på internat. Vilka rättigheter har jag som elev att kräva?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Oskar,

    du skriver om att du själv har hittat en plats som ligger längre bort... Kan inte du ta den platsen som din skola erbjuder? '

    Plats på internat, skriver du? Har din skola Internat? Eller vilken Internat menar du?

    Du skriver om att din skola vägrar hjälpa dig... Jag tänker på "rättvise-aspekten"; om du får hitta en APL_plats som ligger långt borta och ska ha ekonomisk hjälp eller ordnat boende för att kunna utnyttja den APL-platsen, då borde alla elever på alla yrkesprogram i hela Sverig också få samma hjälp om de så önskar (varför skulle du få men inte de andra - kan man i så fall fråga sig?). Och hur långt ska man då få pendla med extra-ersättning? Ska alla elever på yrkesprogrammen i hela Sverige ha rätt till att bo på internat (eller kanske på hotell om inga internat finns på de orterna eller om det är fullt på internatet...) när de går på APL? Om ja - varifrån ska man ta alla de resurser? Om nej - så varför ska just du få den möjligheten, men inte alla de andra?

    Gymnasieskolans skyldighet mot dig som elev är att erbjuda dig läsa de kurser som ska kunna ge dig möjlighet att ta ut examensbevis. Vad APL anbeträffar, så borde skolan din anstränga sig så pass att kunna erbjuda dig plats närmare skolan (så att det ej blir längre pendel-avstånd än till skolan).
    Om ngt. särskilt finns med i situationen - prata med kurator.

    Du kan ringa till Skolverkets upplysningstjänst: tel.nr 08-527 332 00.
    Rektorer på gymnasieskolorna brukar, annars, vara välinsatta i vilka rättigheter eleverna har; om du pratar med rektorn på din skola, och hen säger att du inte har rätt att få den hjälpen som du ansöker om, så är jag ganska säker på att du inte har rätt att få den hjälpen.
    Det är, dock, inte förbjudet för skolan att ge extra-hjälp, men skolorna har ofta inte råd att göra det; och så finns det "rättvise-aspekten": om du får ngt. extra, kan sedan alla andra elever på din skola också kräva samma hjälp från skolan - och varifrån ska skolan ta alla de pengarna?

    Tips på "kreativa lösningar"!
    Fråga dina familjemedlemmar och vänner - om de kan tipsa om boende hos t.ex "kusiners kusin" (inom stor-familjen) på en ort där du kan gå på APL;
    fråga på den arbetsplatsen där du vill gå på APL om de kan hjälpa dig med "rese-pengar" eller med boende på orten; om arbetsplatsen är intresserad att ha dig som praktikant, så kanske de kan hjälpa till på ngt. sätt: exempelvis om de kan erbjuda dig några timmars extrajobb (utanför praktiken) så att du kan tjäna pengar till rese-kostnader...?

    Jag hoppas att din situation får en bra lösning.
    Du går gärna höra av dig och berätta hur det går.
    Fråga SYV håller tummarna för dig!
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare