E

    Jag går sista året på gymnasium, vård och omsorgsprogrammet. Jag vet nu att denna kursen inte passar mig och vet vad jag istället vill göra. Problemet är att jag inte alls trivs, särskilt på praktiken som jag inte fick välja själv. Frågan är om det verkligen är obligatoriskt eller om det går att klara kursen och få examen utan att ha genomfört APL (6veckor). Det finns ett metodrum på skolan där jag kan visa att jag klarar av de uppgifter jag annars skulle gjort på praktiken. Alltså kan jag få examen utan APL?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej E,
    det är frivilligt att läsa på gymansiet, det är inte en obligatorisk skolform. Men om du vill få ut Examenbevis - måste man klara av att få godkända betyg i gymnasiala kurser, kraven för examensbevis kan du läsa om på gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    APL ingår i kurserna; om du kan eller inte kan få godkända betyg i kurser som inkluderar APL, måste du få svar från lärare som sätter betyg på just de kurserna.
    Vi avråder från att utebli från APL. Du riskerar att både bli av med studiebidraget /pga skolk/ + att få F betyg i en eller i flera kurser.