Carolin
    Hej,

    Det är nämligen så att jag sökte in till universit nu till hösten och mitt förstahandsval var tandläkarprogrammet på Karolinska, men där blev jag reserv nr 249, så dit jag kommer inte komma in med det andra antagningsbeskedet.

    Min plan är att plugga ett annat program just nu och sedan på våren göra TAPIL och förhoppningsvis komma in med det. Just nu väljer jag mellan två program, en som jag blev antagen till och en som jag är reserv till. Dock vet jag inte vilket av dessa två jag borde välja för att sedan underlätta bytet om det blir så att jag kommer in med TAPIL. Det är till apotekarprogrammet i Uppsala som jag blev reserv nr 9 och till BMA programmet (inriktning laboratoriemedicin) i Karolinska som jag blev antagen till. Om jag tackar ja till apotekarprogrammet nu, innan den 27/07, är det ganska troligt att jag kommer in till det med andra antagningsbeskedet, den 02/08. Vid första urvalet togs det in 61 personer med betyg och 36 personer med högskoleprovetresultat till apotekarprogrammet, sammanlagt 97 personer. Ifall de tar in lika många människor vid andra urvalet, är det troligt att jag kommer in, då jag har reservplats nummer 9, fast då blir jag även struken från BMA programmet. Därför är det avgörande om jag tackar ja till reservplatsen eller inte.

    Jag vet inte ifall det är smartare att välja BMA för att det är i samma skola som tandläkarprogrammet, och då kanske bytet skulle vara enklare, vilket de kanske skulle ta hänsyn till på TAPIL. Det skulle även bli enklare att skugga en tandläkarstudent på Karolinska inför TAPIL ifall jag redan pluggar där. Eller ifall det skulle vara enklare att göra bytet om jag har pluggat apotekarprogrammet 1 år.

    Å andra sidan, ifall jag inte kommer in med TAPIL till tandläkarprogrammet, kommer jag behöva fortsätta plugga på programmet jag väljer nu och färdigutbilda mig till detta yrke. Det finns nack och fördelar med båda yrken. Apotekare har generellt sett mycket högre löner än boiomedicinska analytiker och deras lön växer betydligt, beroende på antalet år man jobbat, medan lönen för en biomedicinsk analytiker förblir ungefär detsamma. Längden på apotekarprogrammet är 5 år medan längden på biomedicinsk analytikerprogrammet är 3 år, vilket innebär att man kommer ut i arbetslivet mycket fortare. Det innebär att man kan sedan komma in i vuxenlivet fortare, börja tjäna pengar och kunna betala hyra, skaffa lägenhet, bilda familj och skaffa barn, kunna göra hela denna processen tidigare. Jobbet generellt sett verkar vara mer spännande för en BMA, då de kan jobba inom ex. genetik, mikrobiologi och immunologi. Ytterligare en anledning till varför det verkar spännande med BMA är för att man kan jobba på ett kriminaltekniskt laboratorium och då kopplar jag det direkt till program som CSI eller Bones. Samtidigt som tanken av att jobba i ett apotek låter mycket mer ensidigt och trist i jämförelse. I och för sig måste man ju inte arbeta på ett apotek utan kan även jobba på ett läkemedelsföretag. Dessutom låter det ganska spännande att få lära sig hur läkemedel forskas fram, vad läkemedel innehåller, hur de framställs, hur olika läkemedel kan påverka varandra och hur läkemedel påverkar kroppen vid olika sjukdomar, och allt detta lär man sig ju på apotekarprogrammet.

    Jag har även pratat med några kompisar, en som pluggar till BMA och en som pluggar till apotekare. Båda har sagt att de läser mycket kemi och att de får labba mycket. Jag har dock inte fått en uppfattning kring hur programmen skiljer sig när det kommer till vilka ämnen man pluggar. Är det så att man läser mycket kemi och biologi på båda programmen, fast apotekarprogrammet har mer fokus på läkemedel och sjukdomar medan bma-programmet fokuserar mer på människokroppen? (Även ifall man pluggar inrikting laboratoriemedicin?) Vilka ämnen pluggar man på respektive programmen och hur skiljer de sig?

    Sammanfattningsvis så är mitt mål att ta reda på vilket program jag borde plugga nu i 1 år, apotekarprogrammet eller BMA-programmet. Vilket av dessa skulle vara det smartare valet att plugga i 1 år (från och med HT 2018 - HT 2019) om jag ska göra TAPIL på våren 2019 och vill sedan börja plugga på tandläkarprogrammet HT 2019, ifall jag kommer in. Är det smartare att ta BMA för att det är i samma skola som tandläkarprogrammet, Karolinska Institutet. Eller sammanfaller kemin, läroplanen och ämnena man pluggar på apotekarprogrammet mer med tandläkarprogrammet? Och sedan ifall jag blir fast att plugga till antingen apotekare eller BMA, vilket av dessa skulle vara det smartare valet? Yrket som verkar tråkigare, fast som tycks vara ett säkrare val då den har högre lön (apotekare). Eller yrket som verkar roligare, och där man pluggar i 3 år istället för 5 och kommer ut i arbetslivet fortare, fast med mycket lägre lön (BMA). Dessutom antar jag att det förekommer att man som BMA behöver jobba natt medan apotekare inte gör det, stämmer det? Det skulle ju inte vara så bra.. Det verkar iallafall finnas en brist inom båda dessa yrken på arbetsmarknaden, så det borde inte vara ett problem att få jobb, oberoende vilken man väljer.

    Jag skriver dessa frågor till syv för att jag kan inte få hjälp från mina föräldrar med dessa frågor och jag behöver få höra råd och åsikter från någon vuxen som har insikt i ämnet och inte bara mina kompisar. Skulle vara väldigt tacksam för ett svar!

    Mvh Carolin

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Innan du är kallad från reserv, kan du inte veta om du kommer in... men om du blir kallad från reserv, välj det programmet som du kan tänka dig läsa ”hela vägen...” dvs tänk att i fall du inte kommer in på tandläkarprogrammet, vilket program du vill läsa i så fall?

    Ang.vilket program som skulle hjälpa dig lättare komma in inom TAPIL, går inte att säga ngt., då det är i första hand ”annat” som ger fördelar i alternativt urval, som resultat av högskoleprovet samt intervju och tester.

    Studie- och yrkesvägledare