Nada

    Jag vill gärna göra en prövning i arabiska steg 4 modern språk, jag vet att Göteborge erbjuder prövning i arabiska och jag har anmält mig tidigare men fick ingen plats för att det är många som amnäler sig. Vart kan jag göra det nu?

    Jag vill få merit poäng 1 för att kunna söka till socionom programmet. snälla kan nu hjälpa mig med att berätta vart jag kan göra prövningen

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nada,
    om du inte längre är gymnasieelev, får du göra prövningar i alla de olika svenska kommuner, oavsett vilken kommun du är folkbokförd i. Men det är många som vill göra prövningar och det är lärarbrist... :( Så det är mycket svårt och blir allt svårare att hitta var man kan anmäla sig till prövningar.
    Fråga SYV har tyvärr ingen möjlighet att leta var det just finns möjlighet att anmäla sig till prövningar i en viss kurs. Om någon vet svar på din fråga, så hoppas jag hen skrivet tips till dig i en kommentar till din fråga eller till mitt svar.
    Det är också ganska så "meningslöst" om jag t.ex skulle leta var det just nu finns möjlighet att anmäla sig till prövning i en viss kurs - för att medan jag skriver svar till dig och du läser det svaret och ska försöka anmäla dig så kanske alla platser blir redan uppbokade - jag kan ju inte "boka" plats till dig - det måste du göra själv (ofta gör man det genom att betala prövningsavgift på 500kr). Sedan är det också så att jag vet ju inte vilka dagar du kan åka till en viss stad och om du, över huvudet taget vill eller kan åka till just den staden....
    Det finns, mig veterligen, Tyvärr! inte ngn sida med fullständig info var prövningar i olika kurser finns att anmäla sig. Ingen myndighet eller organisation har i uppdrag att föra sådan "register" - och därför görs det inte.
    Vi har tidigare skrivit till Skolverket och påpekat att det är jobbigt när folk "kors och tvärs" ringer, mailar och frågar om möjlighet att göra prövningar och att det skulle vara bra om det fanns en sammanfattning om det - en sida som listar upp alla prövningar i alla de olika svenska städer - vi fick svar att skolverket ej har det i sitt uppdrag att göra det. Så, där är vi nu. Var och en får leta själv.
    Lycka till!
    ANNA