Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sanna,
    titta på Framtid.se/yrke/facklig-förtroendeman - på sätt och vis kan man dra ganska många likheter mellan det yrket och yrket Politiker; båda yrken förutsätter att man går med i en organisation som medlem och att många jobbar inom de områdena på obetald fritid ("fritidspolitiker" - "engagerad fackföreningsmedlem") men några få blir valda av medlemmarna att på heltid representera dem. Det är svårt att på förhand bestämma sig om att bli vald... det bestämmer man ju inte själv, utan andra, och det är därför en rekommendation att i grunden ha ett annat yrke som man kan jobba inom om mn inte blir vald eller återvända till om man ej blir omvald. Det finns t.ex "fall" när personer som jobbade med fackliga frågor på heltid i många år blev sedan ej omvalda och fick då återvända till sina "vanliga yrken"; det finns också exempel på när en fackförening kan bestämma att alla "förtroendevalda" måste jobba med sina ordinarie yrken på minst 20% (bara för att ta ett exempel - alltså en dag i veckan) - detta för att inte komma långt bort från "hur vanliga medlemmar har det" på sina arbetsplatser.
    Alltså - du måste gå med i en fackförening som en "vanlig" medlem först och för det behöver du börja jobba; sedan på din arbetsplats börjar du engagera dig i fackföreningsfrågorna - och du kan på sikt bli vald att jobba med fackföreningsfrågorna på högre nivåer och på mer av din arbetstid. Det är inte omöjligt att få jobba med fackföreningsfrågorna på heltid men kan inte garanteras. I grunden måste du ha ett annat yrke, dock.