Gäst
    Hej Fråga SYV!

    Jag befinner mig i en situation i livet där jag inte vet hur jag ska ta mig vidare.
    Jag är snart 30 och har aldrig haft ett arbete, alltid studerat och nu på senare år varit arbetssökande.

    Jag har läst fristående kurser på universitet och även läst programmet för medie- och kommunikationsvetenskap, med examen 2015. Jag sökte efter examen arbete som b.la kommunikatör/informatör och inom marknadsföring. Det blev inget napp så jag började läsa på masterprogrammet. Dock avslutade jag den efter knappt ett år då studierna blev lite för teoretiska för mig.
    Jag har sedan jag avslutade studierna för 1 år sedan sökt mängder med arbete i hela Sverige som kommunikatör/ informatör men har inte blivit kallad till en enda intervju...Har fått hjälp med CV och personligt brev, så ansökningshandlingarna ska det nog inte vara något uppenbart fel på. Sista tiden har jag börjat söka helt andra jobb så som personlig assistent, elevassistent, lokalvårdare, kassabiträde, ja allt möjligt! Där får jag svar från somliga att jag är överkvalificerad.

    Så vad gör jag? Har ni några tips eller förslag? Kan ni hjälpa mig att tänka utanför boxen, vilka andra jobb skulle jag kunna söka? Alla idéer uppskattas!

    Tack på förhand!

    /G

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Vissa skolor ”skriker efter” lärare. Du borde kunna få i alla fall ”vik” som lärare, om du kan tänka dig att undervisa.

    Starta eget?

    Söka jobb utomlands?

    Yrkeshögskoleutbildning? Kika gärna på www.yhguiden.se

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, Jag vill förklara varför jag också tycker att du vinner på att kika närmare på yrkeshögskoleutbildningar. Läs gärna på yhguiden.se/reportage/yrkeshogskola-ger-ratt-kompetens. Det blir allt vanligare att man efter en högskoleutbildning söker till en yrkeshögskoleutbildning.
    Kika gärna på några exempel på vad som kan finnas inom yrkeshögskola:
    Visual-merchandiser->>
    Art director & copywriter >>
    Revenue managment i besöksnäringen >>
    Digital Marknadsförare >>
    Eventkoordinator >>
    TV-produktionsspecialist >>
    Digital-conversion-manager >>