Sara

    Hej!

    Jag brinner för ämnet psykologi och vill arbeta som samtalsterapeut, kbt-terapeut eller kurator och längre fram vill jag utbilda mig till psykoterapeut. Jag funderar på att läsa fristående kurser och bygga ihop en filosofie kandidatexamen i psykologi som är 180hp. Jag ska läsa 90hp psykologi, men är lite osäker på vilka kurser jag bör välja in till de resterande 90 poängen då jag vill rikta in mig på samtal och bli kurator/samtalsterapeut.

    Mina frågor:

    1. Vilka kurser ska jag välja till de resterande 90hp då jag vill arbeta som samtalsterapeut/kurator?

    2. Kan jag som nyexaminerad arbeta som kurator eller samtalsterapeut?

    3. Kan jag läsa psykoterapi steg 1 med filosofie kandidatexamen i psykologi i grunden?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du ställer några frågor och jag ska försöka svara på dem:

    1. du frågar: Vilka kurser ska jag välja till de resterande 90hp då jag vill arbeta som samtalsterapeut/kurator?
    Mitt svar: Jag anser det vara 2 olika frågor: för att få kandidatexamen - vilka kurser behöver du få godkända betyg i? och den frågan måste du ställa till studievägledare på just den institutioner där du vill få ut examen; detta pga du kan få olika svar från olika institutioner/lärosäten.
    En annan fråga är: Vilken utbildning krävs för att få jobb som samtalsterapeut eller som kurator? Kuratorer brukar nästan alltid ha socionomexamen i grunden + påbyggnadsutbildning efter socionomprogrammet. Kurator inom hälso- och sjukvården är i Sverige från 1 juli 2019 - ett legitimationsyrke och det krävs examen från socionomprogrammet + påbyggnadsutbildning efter det.
    Samtalsterapeut - ? Det är ett samlingsnamn för flera olika yrken och utbildningar. Läs gärna information på framtid.se/yrke/samtalsterapeut
    och här är det skillnad: om du vill starta eget - och sälja dina tjänster till kunderna, så får du i mångt själv avgöra vad för utbildning som krävs för att du ska få tillräckligt antal betalande kunder för att din verksamhet ska gå runt, ekonomiskt.

    2. Kan jag som nyexaminerad arbeta som kurator eller samtalsterapeut? Som utexaminerad socionom, brukar man ej kunna få arbeta som kurator direkt, utan arbetsgivare kräver ofta, förutom socinomexamen, även några års arbetslivserfarenhet + gärna också någon form av påbyggnadsutbildning efter socinomprogrammet. Ang. Samtalsterapeut - var god se information på framtid.se/yrke/samtalsterapeut

    3. Kan jag läsa psykoterapi steg 1 med filosofie kandidatexamen i psykologi i grunden?
    Svar: du får se info om behörighetskraven på webbplats där den utbildning beskriver vilka behörighetskrav som de ställer. Ytterst blir det en bedömning som de utbildningsansvariga kommer att göra. Och vi på FRåGA SYV kan inte veta vilken bedömning som de kommer att göra om 3 år. Mycket kan ändras på 3 år.

    Du får också gärna se information på framtid.se/yrke/psykoterapeut