Oliver
    Hej

    Jag undrar hur en arbetsmarknad ser ut idag för en Jurist? Jag har varit inne lite på hemsidor som te.x SACO och läst hur en arbetsmarknad ser ut för en Jurist och det sägs att det balans idag men sen har jag hört från några jurister att det var tufft att hitta jobb som jurist. Hur ligger det till egentligen? Jag skulle verkligen uppskatta en svar från er eller att ni kontaktar en sakkunnig.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jorge!

    Juristprogrammet är 4.5 år lång. Jag ser att du är 16 år nu. Det är, alltså, om 8 år som du ska söka jobb. Hur arbetsmarknaden kommer att se ut om 8 år, vet vi ju egentligen inte alls. Att det är lätt eller svårt för jurister att få jobb idag har i princip ingen praktisk betydelse för just dina chanser att få jobb om 8 år.

    Sedan beror det mycket på hur "kräsen" man är... om man är beredd att pendla eller flytta, om man är beredd att ta ett jobb som inte är exakt det jobbet som man har tänkt sig och/eller acceptera lägre lön än det som man har som mål att få.

    Juristprogrammet är mycket populärt och därför mycket svårt att komma in på. Ofta räcker det inte med bara alla A-betyg i alla gymnasiala kurser, utan man måst även få några eller helst alla meritpoäng. Detta skriver jag inte för att skrämmas eller avråda dig från att söka till Juristprogrammet, men tyvärr är det så att t.ex om en elev har alla B betyg i alla gymnasiala kurser och max i Merit, så kommer du troligtvis inte att räcka för att komma in på Juristprogrammet. Jag vet inte vilka betyg du har. Du har kanske alla A-betyg och planerar även läsa kurser för meritpoäng så att du kommer att ha max i merit, och därför kan välja vilken utbildning som helst efter gymnasiet i då fall...

    Man kan också göra så här - boka "student för en dag" på högskola. Besöka högskola och vara med på föreläsningar, prata med de som läser på högskoleutbildningen. Du tar kontakt med Studievägledare på den högskola/universitet som du är intresserad av och ber att få boka "student för en dag" (prova-på dag) för dig. Du kan även fråga de studerande hur de planerar skaffa jobb efter utbildningen.

    Du skriver att du har pratat med några Jurister och de hade svårt att få jobb, men de fick ju ändå jobb. "Balans på arbetsmarknaden" betyder just att det kan vara svårt, men man får ändå jobb. Skulle det vara lätt att få jobb, då heter det "lätt" eller "Mycket lätt" att få jobb.

    Det är först när folk med viss utbildning är arbetslösa eller jobbar med ngt. helt annat än det som de utbildade till, som det heter "svårt" eller "Mycket svårt" att få jobb.

    Det är tyvärr ingen som med säkerhet kan säga om just du (eller någon annan) kan om 8 jobb få jobb som jurist. Arbetsmarknadsprognoser kan slå fel. Och du behöver ju bara "ett jobb" och det räcker att en person bestämmer sig att gå i förtidspension, så blir det en plats ledig för dig.

    Jag vet inte om någon kan garantera dig eller någon annan (eller ens säga något med större grad av säkerhet) ang. möjlighet att få jobb om 8 år (gäller alla yrken och inte bara Jurist).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte
    • : En till fråga, angående domstolar. När en åklagare har åklagat i tingsrätten och den åtalade är inte nöjd med beslutet och vill att det ska tas upp i hovsrätten(inklusive högsta domstolen), är det så att Åklagarn måste vara med där också? o
    • Milla : Just en sådan specifik fråga kan inte vi här på Fråga SYV svara på. Kontakta åklagarmyndigheten och fråga dem. Hoppas de kan svara på det!