Paulina
    Hej

    Jag funderar på att plugga till gymnasielärare i biologi och naturkunskap. Hur ser marknaden ut för lärare i just dessa ämnen. Vet att det är brist på lärare men som jag har förstått så är det väldigt olika beroende på ämnena man undervisar i.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Paulina;

    utbildning till gymnasielärare är ca fem år lång. På så lång sikt är det i princip omöjligt att veta hur många jobb som kommer att finnas för lärare i just vissa ämneskombinationer.
    Just Naturkunskap läses som obligatorisk ämne på alla nationella gymnasieprogram, men det är endast en liten 50 pöängskurs som är obligatorisk på alla nationella program (en sådan kurs läses på heltid på 2,5 veckor). Biologi läses som obligatoriskt ämne endast på Naturvetenskapsprogrammet. Hur många elever på andraprogram kommer att välja läsa biologi eller hur många elever som om fem år kommer gå på just NA, är det idag ingen som kan garantera.
    Vill man ha anställning på heltid, måste man vara beredd att /vid behov/ undervisa även i andra ämnen, i vilka man inte är behörig och/eller jobba med andra arbetsuppgifter som ex. vara Mentor/Klasslärare, Utbildningsadministratör, gymnasiestrateg och/eller biträdande rektor.

    Jag beklagar att vi egentligen inte kan ge svar på din fråga. Jag kan endast förklara Varför vi inte kan svara på din fråga + vill råda dig att satsa på lärarutbildning i de ämnena som du är intresserad av. Jag vill också påtala att gymnasielärare är behörig att undervisa i samma ämnen på grundskolan. Det är bra att vara flexibel och kunna tänka sig undervisa även på grundskolan, vid behov.
    Är man flexibel, lär man inte vara utan jobb.

    Hälsningar
    Mikael SYV