Tobias
    Hej!
    Jag har funderat på att studera en treårig utbildning på Campus Lunds Universitet i Helsingborg. Utbildningen är Högskoleingenjörsutbildning i byggteknik med arkitektur, hur ser arbetsmarknaden ut för denna typ av utbildning?
    Om man saknar särkild behörighet, kan man endå ansöka om det samtidigt som man fixar en särkild behörighet?
    • : Hinner man få betyg i Fysik 1 + 2 samt Kemi 1 under sommaren. Detsamma gäller Matematik 3C?
    • Milla : du behöver betygen SENAST 21 JUNI. Det går inte att få dem "under sommaren".
    • Milla : De betyg du saknar motsvarar Minst en termin studier på heltid. Jag tror inte du kan få betygen till 21 juni. :(

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Tobias,

    högskola/universitet i Sverige kan inte ta in obehöriga. Du kan göra ansökan och bör söka senast 16 april 2018, men sedan måste du senast 21 juni 2018 ladda upp alla betyg som bekräftar att du har skaffat dig behörighet. Hinner du skaffa betygen innan 21 juni i år?

    Studie- och yrkesvägledare

    Ang. arbetsmarknadsvillkor
    Ingenjörer i allmänhet, och Högskoleingenjörer>> - i synnerhet, har "god arbetsmarknad". Sedan är det ju så tyvärr att det ej finns jobbgaranti... och att just du efter just den utbildningen direkt får jobb, kan inte jag lova dig.
    Men du kan tänka på följande:
    om det blir så att du inte direkt får jobb, kan du söka påbyggnadsutbildningar;
    du kan också kanske söka jobb inom ngt. annat - närliggande... inte inom det som direkt motsvarar din utbildning; kanske kan du starta eget /bli din egen arbetsgivare/?

    Det finns olika möjligheter för den som är flexibel, motiverad och kreativ. Med "flexibilitet" menar jag både vilja att flytta dit - där jobbet finns och att ta korta vikariat till att börja med.
    Däremot om man är "fastbunden" till samma ort och ej vill jobba deltid eller korta vikariat och har vissa specifika lönekrav och vill jobba "just på det här företaget, för att det är bäst", då kan det bli svårt. Inte omöjligt men svårt - då ska man ha tur med sig!

    Du kan också fundera på att söka flera olika alternativ - inom högskoleutbildningar och kanske också inom yrkeshögskola samtidigt... då det är helt oberoende antagnings-förfarande... genom att söka till yrkeshögskoleutbildningar (det går att söka obegränsat antal yh utbildningar) påverkar du inte på något sätt dina chanser att komma in på högskola/universitet.

    • : Det är nog lite svårt eftersom jag fortfarande går i gymnasiet tredje året. Jag kommer nog inte kunna till att fixa behörigheten tills den 21 Juni, förmodligen får man gå teknisk basår istället. Men hur ser arbetsmarknaden ut, är det värt att studera till högskoleingenjör eller skall man satsa på ekonomi istället?
    • Milla : Var god läs mitt UTÖKADE svar.