Hanna
    Hej,

    Jag läser sista året på sam sam och är fundersam på om jag ska välja att läsa arkitekt- (jag läser Naturkunskap 2 och har då behörighet) eller psykologprogrammet. Båda programmen tilltalar mig och när jag frågat folk omkring mig tycker hälften arkitekt, hälften psykolog.

    Med vilket av programmen skulle jag kunna göra "störst skillnad"? Jag är politiskt intresserad samt intresserad av att forska i framtiden, gärna doktorera inom något som jag brinner för och som kan göra skillnad. Utöver det skulle jag gärna vilja doktorera och forska utomlands - hur ser respektive examen från svenskt universitet för universitet utomlands? Finns det något svenskt unjversitet som är i framkant utomlands för respektive program?

    Vänliga hälsningar,

    Hanna
    • Anna : Läser du också matematik 3? för behörighet till arkitektutbildningar behöver man även matte 3; och den kursen ingår inte i SA som obligatorisk kurs.
    • : Ja, det gör jag, glömde skriva in det!
    • Anna : Bra, och nu har jag skrivit svar till dig - se nedan. :)
    • Minka :

      Hej Hanna!

      Jag har inget svar på din fråga, men jag är en student som befinner mig i precis samma situation som du gjorde när du skrev din fråga för 6 år sedan och jag relaterar supermycket till dig!! Jag funderar mellan samma program, har liknande intressen och framtidsplaner, så jag undrar hur det gick med ditt val? Hoppas verkligen du ser detta även om det kanske inte är så troligt.

      Med vänlig hälsning, Minka

    • Milla : JA... det har gått 6 år sedan frågan ställdes och besvarades... Om frågeställaren har samma epostadress så finns det en chans att hen svarar dig, men annars - tyvärr, inte. Det går ett meddelande till den epostadressen med vilken man registrerade sig på forumet om att en ny kommentar har inkommit. Men om frågeställaren inte har den adressen (epost) kvar, då läser hen inte det meddelande och har ingen aning om att du skrivit kommentar till frågan. Suck. :(
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,

    internationellt sett, så tror jag det är Arkitekt som är mer gångbart än psykolog, därför att inom psykologi finns det olika "skolor" och olika sätt att se på saker och "ting" - t.ex utländska psykologer får inte "rakt av" sin legitimation av Socialstyrelsen, utan måste komplettera sin utbildning (i bästa fall) och i värsta fall måste läsa om hela psykologutbildningen från början.
    Jag tror därför att i fall du är mer inriktad på "internationell karriär" - så är det snarare med en svensk arkitekt-utbildning du kan göra den, än med svensk psykolog-examen. Det är vad jag tycker, men du kan samråda med studievägledare på både psykologutbildningar och på arkitektutbildningar; och hör gärna av dig när du får svar från dem. Det är intressant vad du får för svar!

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Tusen tack för snabbt svar! Jag ska höra mig av med några studievägledare och hör av mig när jag får svar :)
    • Anna : Perfekt! gör så! Sök båda utbildningar - en i första hand och den andra - som dina lägre prioriterade alternativ. Både arkitektutbildningar och psykologprogrammet är mycket svåra att komma in på; det är svårt att komma in även med mycket höga betyg. Det kan inte garanteras att ens med 22,5 som är högsta meritvärde som finnas kan, att man kommer in; platserna kanske inte räcker och utlottning sker i så fall, då gäller det att ha tur.